Renfe, de statslige spanske jernbaner, har købt sig ind i et italiensk togselskab. Arkivfoto via Wikipedia: Thealx, CC-BY-3.0

Spanske statsbaner på opkøb i Italien

Renfe, det statslige jernbaneselskab i Spanien, udvider i Italien ved at købe 33 procent af privat togselskab, der i forvejen har spansk medejer. Dermed kontrollerer de to investorer selskabet.

Renfe ejer nu 33 procent af det italienske selskab Longitude Holdings, der kontrollerer det Torino-baserede italienske togselskab Arenaways. Det spanske investeringsvirksomhed Serena Industrial Partners havde i forvejen også 33 procent af Longitude Holdings, som de to spanske investorer dermed nu har et dominerende ejerskab af.

Reelt er det Renfe’s internationale division, Renfe Proyectos Internacionales, der har købt sig ind i Arenaways, skriver Business Travel News Europe.

Allerede fra næste måned forventer Renfe, at man til at begynde med starter to regionale italienske togruter i den nordvest-italienske Piemonte-region, der netop har Torino som hovedstad. Piemonte har internationale grænser til såvel Schweiz som Frankrig.

Men Longitude Holdings vil udvide sit antal af togruter, og også køre udenfor Piemonte-regionen, oplyser Renfe.

Italienske højhastighedsruter
Renfe har således allerede før købet af Longitude Holdings sikret sig tilladelse fra de italienske transportmyndigheder til at måtte køre højhastighedstog på navnlig nordvestlige og nordøstlige ruter på italienske jernbanenet. Ligeledes har man også tilladelser til højhastighedsruter fra nord til syd på det italienske marked. Renfe har erfaring med højhastighedstog fra sin spanske hjemmebane.

Senere kunne en mulighed være også at måtte køre højhastighedstog fra Italien ind i Frankrig og videre til selve Spanien. Renfe kører allerede andre togruter fra Spanien ind i Frankrig.

Renfe meddeler blandt andet, at Arenaways kan opnå status som den tredje nationale italienske togoperatør og at man er klar til at møde konkurrenterne i kampen om togpassagererne.

På det italienske marked får Renfe konkurrence fra de statslige italienske jernbaner Trenitalia samt et stadig privatejet italiensk jernbaneselskab, Italo.

Disse tre selskaber vil også få konkurrence på de italienske højhastighedsruter fra de statslige franske jernbaner, SNCF, der også har meldt om sine planer med TGV-højhastighedstog mellem Frankrig og Italien.

 

Relaterede artikler:

SAS-alliance kobler sig til endnu et højhastighedstog: Italienske Trenitalia

Danske charterselskaber i konkurrence om rejser til Syditalien

Fire selskaber kører nu højhastighedstog i Spanien