Stigende underskud for Europas flyselskaber

Det er 0,5 milliarder dollar mere i tab end forventet i IATAs tidligere prognose, som stammer fra marts.

 

De totale nettooverskud for sektoren globalt set forventes at stige til tre milliarder dollar i indeværende helår, hvilket er uforandret siden marts prognosen. De nordamerikanske flyselskaber ventes at levere overskud på 1,4 milliarder dollar, hvilket er 0,9 milliarder over martsprognosen.

 

IATA forhøjer også den globale prognose for passagervækst fra 4,2 til 4,8% for hele 2012.

 

IATAs generaldirektør Tony Tyler siger, at problemerne for de europæiske flyselskaber er steget gennem de forløbne tre måneder, og hvis bankkrisen i Spanien skulle sprede sig, bliver tabene endnu større.

 

IATAs cheføkonom Brian Pearce frygter, at recession over Europa kan få flere flyselskaber til at gå konkurs:

 

"Jeg mener, der er alvorlig risiko for den økonomiske overlevelsesevne i flere flyselskaber. Vi har allerede set flyselskaber lukke, og der er en klar udsigt til, at flere må gøre det samme”.

 

Ifølge Tony Tyler er den økonomiske krise i Europa en større risiko for flyselskaberne end stigende oliepriser. Forhøjede passagerafgifter og nationale flyskatter, samt ugennemtænkte CO2 afgifter fra EU er med til at true eksistensen for flyselskaberne i Europa.

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.