De batteridrevne Candela-hydrofoilfærger bliver testet fra næste år i Stockholm. De er 12 meter lange og har siddeplads til 30 passagerer. Illustration: Candela.

Stockholm vil teste ”flyvende” elektriske færger

Næste år søsættes nyt elektrisk færgekoncept i Stockholm, der skal gøre sejlende offentlig transport hurtigere end biler og S-toget. 600 byer verden over regnes som målgruppe for færgen.

Candela P-12 Shuttle er angiveligt verdens hurtigste elektriske hydrofoilfærge – den skal være med til at reducere transporttiderne med offentlig transport i den svenske hovedstad.

Det svenske marine teknologifirma Candela har netop offentliggjort de første billeder af P-12 shuttlen. Den skal i første omgang indsættes mellem Stockholm-forstaden Ekerö og Stockholms centrum. Den hurtige elektriske hydrofoilfærge har plads til 30 passagerer, der transporteres med 30 knob i timen, over 50 kilometer i timen.

Dermed kan rejsende transporteres hurtigere mellem Ekerö og Stockholms centrum end hvis de skulle bruge hovedstadens S-tog, Tunnelbanan, eller busruter. I myldretiden er P-12 også hurtigere mellem de to endestationer end biler, lyder det fra Candela. Her er transporttiden i dag en times tid, Candela P-12 Shuttle klarer turen på under en halv time, oplyses det.

Erik Eklund, chef for forretningsområdet commercial vessels hos Candela, siger i pressemeddelelsen:

”At sejle med P-12 Shuttle, også i blæsevejr, vil nærmest føles som at køre med et moderne højhastighedstog. P-12, hvis batterier kan oplades på et par timer, er stille og stabil.”

Testes fra næste år
Stockholm-regionen vil afprøve P-12 Shuttle i en ni måneders testperiode næste år. Hvis P-12 indfrier forventningerne, kan hydrofoilen i fremtiden afløse de i dag 70 primært dieseldrevne færger, der i dag står den sejlende del af Stockholms offentlige transport.

I dag betjenes Stockholm-Ekerö-ruten af dieseldrevne færger med plads til 200 passagerer. Med mindst fem P-12 kan disse erstatte de dieseldrevne færger.

Candela håber, at efterhånden som bestillingerne på P-12 kommer ind, kan Candela-fabrikken ved Stockholm producere over 100 eksemplarer af P-12 om året.

Candela-fabrikken estimerer, at over 600 byer og lokalsamfund verden over kan være potentielle aftagere af for eksempel P-12 modellen. Den skal være en hurtigere, billigere og et mere grønt alternativ til for eksempel dieseldrevne færger.

Relaterede artikler:

Nyt rotorsejl øger Scandlines’ brug af vindkraft

Norge på vej med mange nye turistattraktioner

231 millioner til mere miljøvenlig dansk færgedrift