Det kommende krydstogtskib. (Illustration: Maxime Dangeac | Accor | PR)

Stor hotelkoncern vil have krydstogtskibe

Accor har til hensigt at købe to krydstogtskibe, der skal sejle under Orient Express-varemærket. Skibene får hver plads til 108 passagerer og teknologi ombord, der skal mindske klimaaftrykket.

I fremtiden skal passagererne kunne mærke historiens vingesus blæse i sejlene på krydstogtskibet. Det er i hvert fald tanken hos den franske hotelkoncern Accor, der blandt flere andre har varemærket Orient Express i porteføljen.

Navnet stammer fra det historiske tog, der kørte mellem Paris og Istanbul og som både i samtiden samt sidenhen i nogen grad har været associeret med et luksuriøst rejseliv. Koncernen har en ambition om at have etableret ti hotellet under varemærket inden 2030.

Planerne stopper dog ikke der. Det oplyses nu, at Orient Express har underskrevet en hensigtserklæring om at købe to krydstogtskibe. De får hver især en kapacitet på 108 passagerer, og det første forventes at kunne stå til søs i 2026.

Flere restauranter, bar og pools
Skibene skal bygges på værftet Chantiers de l’Atlantique, der ligger i Saint-Nazaire i Frankrig. Det første af skibene bliver 220 meter langt og får en vægt på 22.300 ton. Skibet, der får navnet Orient Express Silenseas, vil have 54 suiter.

Disse bliver i gennemsnit 70 kvadratmeter store, mens skibets præsidentsuite får en størrelse på 1.415 kvadratmeter. Derudover vil gæster på krydstogtskibet have adgang til to pools, hvor den ene bliver beregnet til at bade i, mens den anden er tiltænkt motionssvømmere.

Yderligere vil der være to restauranter ombord samt en bar, der henter inspiration til indretningen fra de smugkroer, som man eksempelvis kender fra forbudstiden i USA.

Sejladser skal være klimavenlige
Bæredygtighed har været et fokuspunkt i designprocessen. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at skibene vil få installeret en teknologi, der kaldes SolidSail, hvor tre stive sejl sættes på master i en højde på over 100 meter. Når vind- og vejrforhold er til det, kan disse sejl skabe tilstrækkelig med fremdrift til, at besætningen ikke behøver gøre brug af anden drivkraft.

Orient Express fortæller desuden, at motoren ombord i første omgang vil benytte flydende naturgas, men når teknologien og lovgivningen er til det, er det planen, at de to nye skibe skal drives frem af brændstof lavet af brint, hvilket vil sænke klimaaftrykket ved sejladserne.

”Dette enestående skib, der har rødder i Orient Express’ historie, vil tilbyde fremragende service og raffinerede omgivelser, som bringer minder om en svunden æra på havene. Nytænkning er dog en af kerneværdierne i designet af dette ultramoderne skib, som sigter efter at skabe en revolution i den maritime verden ved at benytte ny teknologi, der vil medvirke til at håndtere nutidens klimaudfordringer,” udtaler koncernchef Sébastien Bazin fra Accor.


Relaterede artikler:

Hotelgigant lancerer nyt varemærke

Hotelkæde overtager driften af berømt krydstogtskib

Accor Hotels er tilbage i København