Stort erhvervsbureau dropper dansk direktør

Thomas Friis Rasmussen stopper som direktør for American Express Global Business Travel i Danmark.

TURISME: Et af de største erhvervsrejsebureauer i Danmark har fra årsskiftet ikke længere en dansk ledelse. I stedet bliver der fjernstyring fra Sverige. 

American Express Global Business Travel dropper fra årsskiftet at have en dansker administerende direktør i Danmark, ligesom posten som chef for client management, salgsteamet, også overtages af en svensker, erfarer standby.dk.

Siden april 2015 har danske Thomas Friis Rasmussen både været administrerende direktør for American Express Global Business Travel, Amex blandt venner, i Danmark og ansvarlig for client management på det danske marked.

Men nu rykkes begge stillinger til Sverige. Her bliver det Anders Bohlin, der i forvejen er general manager for Amex på det svenske marked, der også skal være administrerende direktør for erhvervsrejsebureauet i Danmark, mens Mikael Hansson, der allerede står i spidsen for client management i Sverige, også får dette ansvarsområde på det danske marked.

Thomas Rasmussen har onsdag i denne uge sidste arbejdsdag hos Amex i Danmark, selv om han reelt fortsætter til årets udgang.

Ændringerne hos Amex i Danmark og Sverige hænger blandt andet sammen med, at Qatar Investment Authority i 2014 for 900 millioner dollars købte halvdelen af verdensomspændende American Express Global Business Travel, GBT.

Ingen dramatik
”Hele Amex GBT er globalt under stor forandring, men der er intet dramatisk i, at jeg stopper. Det hænger udelukkende sammen med, at Amex som led i den nye struktur ønsker en fælles ledelse for det dansk-svenske marked,” sagde Thomas Rasmussen i weekenden til standby.dk.​

”Oplægget til ændringerne kom for flere måneder siden. Personligt synes jeg det er drønærgerligt at forlade Amex i Danmark, men jeg har naturligvis forståelse for, at der til tider kommer ændringer i store organisationer, og vi skilles i god ro og orden,” siger Thomas Rasmussen.

Han har endnu ikke noget nyt job på hånden, men ”jeg har en del udskudte kaffeaftaler, så mon ikke der kommer nogle nye muligheder,” siger han.

A.P. Møller-Mærsk er største kunde
44-årige Thomas Rasmussen kom i 2015 til Amex fra British Airways nordiske kontor i Danmark, hvor han siden 2007 havde været Corporate Sales Manager med ansvar for firmakunder i Skandinavien samt kontakten til skandinaviske erhvervsrejsebureauer.

Amex i Danmark har blandt andet Danmarks største private firmakunde, A.P. Møller-Mærsk, blandt sine 225 kunder på det danske marked. Omkring halvdelen af Amex’ cirka 135 medarbejdere i Danmark arbejder udelukkende for rederiet, og kontrakten mellem A.P. Møller-Mærsk og Amex blev sidste år forlænget til 2021.

Samlet omsatte Amex i Danmark sidste år for 1,3 milliarder kroner, og dermed er erhvervsrejsebureauet sammen med CWT og Egencia blandt de tre største arrangører af erhvervsrejser i Danmark.

Ud over A.P. Møller-Mærsk tæller Amex’ storkunder i Danmark blandt andet Carlsberg, Danske Bank, Grundfos, Velux og DONG Energy.

Relaterede artikler:

Erhvervsrejsebureau får ny direktør

Stort erhvervsrejsebureau skifter e-mail

Ny lov kan ruinere rejsebureauer