Stort erhvervsbureau dropper dansk direktør

Thomas Friis Rasmussen stopper som direktør for American Express Global Business Travel i Danmark.

TURISME: Et af de største erhvervsrejsebureauer i Danmark har fra årsskiftet ikke længere en dansk ledelse. I stedet bliver der fjernstyring fra Sverige. 

American Express Global Business Travel dropper fra årsskiftet at have en dansker administerende direktør i Danmark, ligesom posten som chef for client management, salgsteamet, også overtages af en svensker, erfarer standby.dk.

Siden april 2015 har danske Thomas Friis Rasmussen både været administrerende direktør for American Express Global Business Travel, Amex blandt venner, i Danmark og ansvarlig for client management på det danske marked.

Men nu rykkes begge stillinger til Sverige. Her bliver det Anders Bohlin, der i forvejen er general manager for Amex på det svenske marked, der også skal være administrerende direktør for erhvervsrejsebureauet i Danmark, mens Mikael Hansson, der allerede står i spidsen for client management i Sverige, også får dette ansvarsområde på det danske marked.

Thomas Rasmussen har onsdag i denne uge sidste arbejdsdag hos Amex i Danmark, selv om han reelt fortsætter til årets udgang.

Ændringerne hos Amex i Danmark og Sverige hænger blandt andet sammen med, at Qatar Investment Authority i 2014 for 900 millioner dollars købte halvdelen af verdensomspændende American Express Global Business Travel, GBT.

Ingen dramatik
”Hele Amex GBT er globalt under stor forandring, men der er intet dramatisk i, at jeg stopper. Det hænger udelukkende sammen med, at Amex som led i den nye struktur ønsker en fælles ledelse for det dansk-svenske marked,” sagde Thomas Rasmussen i weekenden til standby.dk.​

”Oplægget til ændringerne kom for flere måneder siden. Personligt synes jeg det er drønærgerligt at forlade Amex i Danmark, men jeg har naturligvis forståelse for, at der til tider kommer ændringer i store organisationer, og vi skilles i god ro og orden,” siger Thomas Rasmussen.

Han har endnu ikke noget nyt job på hånden, men ”jeg har en del udskudte kaffeaftaler, så mon ikke der kommer nogle nye muligheder,” siger han.

A.P. Møller-Mærsk er største kunde
44-årige Thomas Rasmussen kom i 2015 til Amex fra British Airways nordiske kontor i Danmark, hvor han siden 2007 havde været Corporate Sales Manager med ansvar for firmakunder i Skandinavien samt kontakten til skandinaviske erhvervsrejsebureauer.

Amex i Danmark har blandt andet Danmarks største private firmakunde, A.P. Møller-Mærsk, blandt sine 225 kunder på det danske marked. Omkring halvdelen af Amex’ cirka 135 medarbejdere i Danmark arbejder udelukkende for rederiet, og kontrakten mellem A.P. Møller-Mærsk og Amex blev sidste år forlænget til 2021.

Samlet omsatte Amex i Danmark sidste år for 1,3 milliarder kroner, og dermed er erhvervsrejsebureauet sammen med CWT og Egencia blandt de tre største arrangører af erhvervsrejser i Danmark.

Ud over A.P. Møller-Mærsk tæller Amex’ storkunder i Danmark blandt andet Carlsberg, Danske Bank, Grundfos, Velux og DONG Energy.

Relaterede artikler:

Erhvervsrejsebureau får ny direktør

Stort erhvervsrejsebureau skifter e-mail

Ny lov kan ruinere rejsebureauer

x

Læs Også

Forretningsrejsen er populær i de nordiske lande

Finnerne vil shoppe, svenskerne kan lide at bo på hotel, og nordmændene kan godt lide at slippe for de daglige pligter derhjemme. Det viser en undersøgelse BDC Travel.

Mere anerkendelse til FCM Travel Solutions

BUSINESS TRAVEL: FCM Travel Solutions nøjedes ikke med at hente trofæet hjem som bedste forretningsrejsebureau i Danmark. Nu kan prisen som verdens bedste erhvervsrejsebureau også pynte på trofæhylden.

Firmarejsen koster kassen i USA

TURISME: Blandt de ti dyreste byer i verden for businesstrafik er halvdelen amerikanske byer med New York suverænt i top. Forretningsrejser og ferie blandes mere og mere i ny trend.

Flere foretrækker lejligheder

BUSINESS TRAVEL: Interessen blandt forretningsrejsende for at benyttet en serviceret lejlighed eller Airbnb er støt stigende. Det sker blandt andet på bekostning af de femstjernede hoteller.

Virksomheder går glip af besparelser

TECH: De mest effektive virksomheder bruger otte min. på at håndtere et enkelt rejsebilag. De langsomste 10 gange så lang tid. Det viser en undersøgelse om nordiske virksomheders rutiner.

BCD Travel vil tilbyde bedre hoteludvalg

TURISME: Kunder hos erhvervsrejsebureauet BCD Travel, der benytter Concur Travel, får nu adgang til samme udvalg af hoteller, som er tilgængelige for rejsende, der booker hoteller gennem en BCD-agent.