Sun-Air forlader Aalborg

Sun-Air med hovedkvarter i Billund indstiller 5. april sin rute mellem Aalborg og Oslo. Baggrunden er øget konkurrence på ruten, efter Cimber Sterling har åbnet på strækningen.

”Aalborg-Oslo ruten var i en årrække rigtig god for os, men markedet har siden sidste år været vigende i en sådan grad, at vi nu har valgt at trække os – for ikke at skulle have penge med hjemmefra for at flyve ruten,” siger Sun-Airs underdirektør, Kristian Tvergaard, til Take Off og tilføjer, at det naturligvis ikke kan udelukkes, at Sun-Air en dag vender tilbage til Aalborg.

”Men så skal markedet stabiliserer sig. I mellemtiden har vi solgt det Dornier 328 turbopropfly, vi brugte på ruten, til en norsk operatør. Sun-Air ønsker ikke at deltage i den magtkamp med overkapacitet og lavpris, der i øjeblikket udspiller sig i det Nordjyske,” siger Kristian Tvergaard.

Til rygterne om, at Sun-Air igen overvejer ruter ud af Københavns Lufthavn, siger Kristian Tvergaard: ”Vi har en løbende dialog med også Københavns Lufthavn.”

 

Sun-Air har haft overskud i alle sine 32 år – også sidste år. Flyselskabet fik i seneste regnskabsår et overskud på 3,5 mio. kr. før skat ud af en omsætning på 350. mio. kr. Det blev til 205.000 passagerer, en stigning på 5.000.

 

Sun-Air vandt i november Danish Travel Awarden som Bedste Europæiske Flyselskab. Selskabet har 200 ansatte og seks Dornier-jets og fem Dornier-propelfly, begge med plads til 32 passagerer samt to Jetstream.

 

Sun-Air, der flyver som British Airways-partner, har ruteflyvning fra Billund til Bruxelles, Düsseldorf, Helsinki, London City, Manchester, Paris og Stockholm City, mens det fra Århus flyver til Gøteborg, Stockholm City og Oslo. På alle ruter er der gratis mad, drikke og aviser.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten