Visit Sweden vil have retten til varemærket ”Sweden;” arkivfoto for Visit Sweden: Sara de Basly, imagebank.sweden.se

Sveriges turistråd vil have “Sweden” som varemærke

Sverige er ifølge turistrådet Visit Sweden første land i verden, der vil varemærkeregistrere destinationsnavnet Sweden. ”I en tid hvor ”dupes” er trendy, vil vi nyt beskytte vores identitet.”

Der er seks lokationer i USA med navnet Sweden og et i Indonesien… Mindst otte andre steder i verden kalder sig Sweden. For at tydeliggøre, at landet Sweden er originalen, og for at undgå, at turister kommer til at booke en rejse til et andet Sweden, ansøger Visit Sweden nu om at registrere destinationen ”Sweden” som varemærke.

Det skriver det nationale turistråd Visit Sweden i en pressemeddelelse. I den siger: Susanne Anderson, administrerende direktør for Visit Sweden:

”I 2024, hvor ”dupes” af alt fra håndtasker til kager er blevet trendy, tager Sverige et nyt skridt for at beskytte sin identitet. Mens modebrands kan varemærkebeskytte deres logoer og navne, kan lande ikke.

Det vil Visit Sweden lave om på. Ingen ønsker jo, at en turist, der rejser til Sverige for at opleve den magiske skærgård, det spektakulære nordlys, den svenske fika eller møde en elg eller to, skal ende i det forkerte Sweden,” siger hun.

Vil registrere varemærket
For at tydeliggøre, at landet Sverige faktisk – ifølge Visit Sweden – er det originale, ansøger Visit Sweden nu om at registrere varemærket for destinationen “Sweden” hos European Union Intellectual Property Office, EUIPO, står der i pressemeddelelsen.

Det er ikke et nyt fænomen, at steder, byer og destinationer rundt om i verden deler samme navn. På verdensplan er der 51 steder, der hedder Berlin, 55 steder, der hedder Washington, og 17 steder, der hedder Amsterdam, oplyses det.

Visit Sweden har også kigget mod Danmark/Denmark og skriver i pressemeddelelsen:

”Denmark findes 19 steder i verden, og Skagen er ikke kun en by i det nordlige Danmark, det findes også to steder i Sverige.”

Visit Sweden: Vi vil ikke forveksles med Schweiz
Sverige bliver for ofte navnemæssigt forvekslet med Schweiz, mener det svenske turistråd. Derfor iværksatte Visit Sweden i oktober sidste år markedsføringskampagnen “Sweden (not Switzerland)”

Visit Sweden nævnte i pressemeddelelsen flere eksempler på, at Sverige er blevet forvekslet med Schweiz. Et eksempel var da den sveske musiktjeneste Spotify blev børsintroduceret i New York, var det schweiziske angiveligt flag hængt op foran børsbygningen i New York.

”Vi tror også, at en kampagne med denne vinkel, om navneforveksling mellem to lande, vil være interessant for medierne, der vil omtale den, samt rejsearrangører og rejsende i det hele taget,” sagde Nils Persson, markedschef hos Visit Sweden.

 

Relaterede artikler:

Åbner 270 kilometer med vandrestier ved Stockholm

Lalandia dropper planer for Sverige

Sverige nærmer sig 2.000 hoteller