Thailand viste atter flaget i Danmark

Fra Tourism Authority of Thailands workshop i går i København, fra venstre TAT’s nordiske chef, Pakkanan Winijchai, overordnet chef for TAT på internationale markeder som Europa, Mellemøsten og Amerika, Srisuda Wanapinyosak, og TAT’s nye direktør for blandt andet Europa, Pataporn Sithivanich.

TURISME: Thailand er fortsat største asiatiske rejseland fra Norden, men har i årets første ni måneder tabt momentum som følge af øget konkurrence.

Det statslige thailandske turistbureau, TAT, Tourism Authority of Thailand, indledte i går sin årlige skandinaviske rundrejse forud for næste uges store World Travel Marked i London.

Starten var i København på Scandic Copenhagen; i dag fortsætter roadshowet i Oslo og afsluttes i morgen i Stockholm. Herefter fortsætter de over 27 thailandske udbydere til næste uges World Travel Marked i London.

Workshoppen på Scandic Copenhagen havde deltagelse fra 27 danske og sydsvenske rejsebureauer, der kunne speeddate de thailandske leverandører.

Sidste år var der 630.000 skandinaviske ankomster til Thailand, heraf cirka 165.000 fra Danmark, der efter USA har Thailand som næststørste oversøiske destination. Der var sidste år over 333.000 ankomster fra Sverige og mere end 131.000 fra Norge – en samlet vækst på omkring tre procent; dog faldt væksten fra Norge sidste år cirka to procent.

Færre rejsende i år
Men i dette års første ni måneder har der været et fald på cirka fire procent i antal ankomster fra Skandinavien til Thailand.

I sin briefing ved workshoppen sagde Veena Bohlin, TAT’s nordiske marketingschef, blandt andet: ”Indrømmet, ankomsttallene ser ikke godt ud for årets ni første måneder. Hvad kan TAT gøre bedre? Vi er her for at samarbejde med jer i rejsebranchen.”

Ved sammenkomsten talte standby.dk med nordisk chef for Tourism Authority of Thailand, Pakkanan Winijchai, overordnet chef for TAT på internationale markeder som Europa, Mellemøsten og Amerika, Srisuda Wanapinyosak med titel af Deputy Governor, og TAT’s nye direktør for blandt andet Europa, Pataporn Sithivanich.

De sagde, at det er svært at forklare nedgangen til Thailand, men at den formentlig skyldes øget konkurrence fra destinationer som Vietnam, Sri Lanka og Bali.

”Vi må arbejdere hårdere for at tiltrække flere turister. Det skal blandt ske med TAT’s nye turismekampagne, hvor vi fokuserer på de mange nye ting, turister kan opleve i Thailand,” lød det fra trioen.

Thailands største turistmarkeder er Kina, Malaysia, Sydkorea, Japan, Rusland og Singapore.

I Europa er Storbritannien største marked fulgt af blandt andet Norden; her opholder danskerne sig i snit cirka to uger, mens svenskerne er i landet i op til tre uger.

Trioen glædede sig over, at Qatar Airways netop har bebudet sin femte destination i Thailand, Utapao/Pattaya, der åbner sidst i januar med fire Boeing 787-8 flyvninger om ugen. I forvejen flyver Oneworld-mdlemmet til Bangkok, Krabi og Phuket – og åbner i december på nordthailandske Chiang Mai.

Relaterede artikler

USA koster kassen for rejseforsikringsselskab

Ny flytype får ikke Thai til at skifte

Stor rejseworkshop siger nej til udstillere