Et kig ud i Palmehaven på Hotel d’Angleterre, hvor de indbudte kunder præsenteres for medarbejderne hos Discovery Travel og Peacock Rejser i baggrunden på scenen. Foto: Henrik Baumgarten.

Toprejsebureauer samlede bedste kunder

Peacock Travel og Discovery Travel, to af Danmarks førende rejsearrangører indenfor det mest eksklusive, havde 300 topkunder til nytårskur, hvor de kunne møde medarbejdere og leverandører.

”Dette er syvende år, hvor vi indbyder vores bedste kunder til nytårskur. Med den vil vi gerne give lidt tilbage til vores bedste kunder, holde nær kontakt til dem ligesom de kan møde vores medarbejdere ansigt til ansigt.”

Klik for stort format. Hovedparten af medarbejderne hos Discovery og Peacock Travel inden nytårskuren – forrest i midten administrerende direktør og medejer Estelle Torp. Foto: Henrik Baumgarten.

Det sagde grundlægger af og administrerende direktør for Discovery Travel, Estelle Torp, lørdag til STANDBY.dk inden rejsebureauet sammen med sit søsterselskab Peacock Travel åbnede dørene til Palmehaven på Hotel d’Angleterre i København for de to high end-rejsearrangørers årlige nytårskur.

Til den indbyder bureauerne, der begge er i hvad de selv kalder Danmarks mest eksklusive rejsekoncern, Exclusive Travel Collection, deres bedste kunder de seneste to år til en eksklusiv komsammen.

Estelle Torp og hendes mand, Christian, der er administrerende direktør for Peacock Travel, ejer 80 procent af Exclusive Travel Collection, de resterende 20 procent er hos to såkaldte sleeping partners. Udover Discovery og Peacock har Exclusive Travel Collection også et eksklusivt produkt for MICE-rejser, Tech2Tech. Hele gruppen omsatte sidste år for 110 millioner kroner.

Peacock og Discovery, der har hver sin adresse i Hellerup nord København, sælger årligt mellem fem og syvtusinde rejser med en gennemsnitspris på 40 til 50.000 kroner – men der er kun omkring 300 pladser til nytårskuren.

Mange kunder kender til nytårskuren og der var igen i år venteliste. Tallet på de 300 er sat for at det ikke skal blive for trangt under sammenkomsten, hvor de højt prioriterede kunder kan mingle med hinanden, udveksle rejseerfaringer, møder rejsebureauernes 17 medarbejdere og blive inspireret til nye rejser samt hilse på i går 11 af bureauernes primære leverandører. Nogle af de tilmeldte gæster til nytårskuren kom fra andre dele af Danmark og havde købt pakke med overnatning på 5-stjernede Angleterre.

Rejse til 7 millioner kroner
Omkring 70 procent af bureauernes rejser er til destinationer udenfor Europa med Seychellerne og Mauritius, rejser i Afrika for at se vilde dyr, Indokina med blandt andet Cambodja og Vietnam samt Sri Lanka, Australien og New Zealand som de største rejsemål.

Discovery og Peacock sender navnlig deres gæster afsted med, nævnt alfabetisk, Air France KLM, Emirates, Singapore Airlines, Thai Airways, Turkish Airlines og Qatar Airways.

”Vi har ikke rejser der bare hentes ned fra en hylde, vi bruger rigtig meget tid på planlægningen,” siger Estelle Torp. Men selv om kunderne naturligvis er vigtige for de to rejsebureauer, har de også nogle gange takket nej til mere samarbejde med kunder, der nærmest troede at de havde købt rejsebureauerne og derfor kunne opføre sig upassende overfor medarbejderne.

Men disse er naturligvis undtagelserne – og der gøres også meget for at give kunderne den bedste service og rejse. Kunden, der sidste år stod for rejsebureauernes største køb, var en generationsrejse med bedsteforældre, børn og børnebørn, i alt 17 personer til Fransk Polynesien til en samlet pris på over syv millioner kroner. Den indtil nu dyreste rejse med afgang i år er to personer i tre uger til New Zealand til en samlet pris på næsten en halv million kroner.

11 leverandører til nytårskur
Leverandørerne til lørdagens sammenkomst hos Discovery og Peacock talte blandt andet Aman Resorts, Beachcomber med blandt andet Royal Palm, ifølge rejsebureauerne det bedste og mest luksuriøse hotel på Mauritius, Conrad (et varemærke under Hilton-gruppen) med blandt andet Conrad Maldives Rangali Island og en luksussuite på havets bund til omkring 450.000 kroner i døgnet per nat, CS World Travel, Kudadoo Private Island på Maldiverne, One&Only resorts på Maldiverne og i Dubai, krydstogtrederierne Silversea Cruises og Seadream Yacht Club, Shangri-La på Maldiverne og hotelkæden Tea Trails med topprodukter på Sri Lanka.

Concierge Service
En del af servicekonceptet hos Discovery og Peacock er Concierge Service, der er døgnbemandet udenfor normal åbningstid.

”Vagten hos vores concierge service har telefonen ved siden af sengen og computeren klar til at hjælpe. Når kunderne har brugt for os, skal vi være der for dem og vi sætter en ære i altid at finde en løsning på kundens problemer – og naturligvis helst på rejsemålet,” siger Estelle Torp.

Hun havde selv nogle af vagterne mellem jul og nytår; telefonen ringede seks gange. Der skulle blandt andet skaffes en anden flyafgang fra Maldiverne, da kundens vandflyver fra resortet til selve lufthavnen var forsinket, en anden kunde havde problemer med online check-in, mens et resort i New Zealand skulle informeres om en sent ankommende kunde.

Relaterede artikler:

Atter stor tilslutning til rejsemesse

Sådan ser kunderne til luksusrejser ud

Mauritius forventer stor skandinavisk vækst