GTM, den tyske fagmesse for rejsebranchen, bliver også virtuel i 2021. Foto for arrangøren, Deutsche Zentrale für Tourismus: Jens Wegner.

Tyskland gør rejsemesser virtuelle

Både den kæmpestore rejsemesse ITB i Berlin samt den tyske fagmesse for rejsebranchen, GTM, bliver næste år virtuelle på grund af coronakrisen.

I februar i år måtte arrangørerne af den gigantiske årlige rejsemesse i Berlin, ITB (Internationale Tourismus-Börse Berlin), aflyse messen, der årligt har omkring 150.000 besøgende, navnlig fra rejsebranchen.

Coronakrisen betyder, at der heller ikke næste år bliver en fysisk ITB Berlin, oplyser arrangørerne. I stedet bliver der en virtuel messe, kun for rejsebranchen, mellem den 9. og 12. marts. ITB har været afviklet siden 1966.

Også GTM, German Travel Mart, afvikles virtuelt næste år som følge af coronakrisen. Det bliver mellem den 27. og 29. april. GTM arrangeres af det nationale tyske turistråd, Deutsche Zentrale für Tourismus, DZT. GTM holdes på skift i store tyske byer, næste år skulle den have været holdt i Rostock i delstaten Mecklenburg-Vorpommern.

”Siden 1966 har rejsebranchen mødtes ansigt til ansigt hvert år i marts på ITB i Berlin – mange af os har deltaget utallige gange og nydt den glade genforening med venner og forretningspartnere. Det samme gælder for GTM, hvor tysk turisme har mødtes med internationale aktører,” siger chef for Tysk Turist Information i Danmark, Bo Schou Lauridsen, i en pressemeddelelse og tilføjer:

”I disse så svære tider for hele verden og navnlig rejsesektoren, må vi holde fanen højt og støtte de virtuelle muligheder, så vi dog kan kommunikere i det omfang, det kan lade sig gøre. Og så må vi glæde os til, at vi igen kan stå ansigt til ansigt med hinanden.”

Masser af mødemuligheder på VirtualGTM 2021
På årets også virtualGTM 2020 benyttede 450 rejsebureauagenter fra 49 lande i den internationale rejseindustri GTM-platformen til at netværke.

Det kunne de gøre med 250 tyske virksomheder fra hotel-, transport- og rejsebranchen, incoming og regionale turistorganisationer. Det skete via over 5.700 møder gennem DZT’s GTM networking værktøj.

Ud over forretningsplatformen, brugte deltagerne GTM’s informationsprogram, der i år tilbød en række paneldiskussioner og webinarer med markedsindsigt om status quo for tysk indgående turisme med de seneste tendenser og strømninger.

En brugerundersøgelse af virtualGTM 2020 viste efterfølgende, at 90 procent af deltagerne var tilfredse eller endda meget tilfredse med den virtuelle variant. 92 procent tilkendegav, at de fik nye forretningsforbindelser på vGTM.

Relaterede artikler:

”Tyskland har været privilegeret”

”Turistkontorer får stor rolle efter corona-krisen”

Danskerne satte ny besøgsrekord i Tyskland