Vi er blevet et rabatsamfund

El_GounaREJSETILBUD: ”Det er da heldigvis ikke sådan, at vi ikke kan sælge rejser til programpriser, men skal man rykke noget i visse perioder, så er det med rabat,” siger salgsdirektør Stig Elling efter 24 timers salgsrace i Star Tour.

Medierne, såvel de skrevne som elektroniske, er fyldt med rabattilbud. Det er næsten som om, danske forbrugere kun køber, hvis der er en eller anden form for rabat. Det kan være på hakket oksekød, en rejse eller en bil. Kun fantasien sætter grænser.

I går sluttede Star Tour 24 timers salgsrace med rabatter på mellem 30 og 50 procent i perioden maj og juni. Ser man på destinationerne er det oplagt at gætte på, at Tyrkiet har en overproduktion i markedet pt. Derfor er der ledige pladser. Til gengæld kniber det måske med salget til rejsemål som Ibiza, Cypern og Bulgarien – og Hurghada i Egypten, som faktisk fortsat er på programmet.

Det salg kommenterer salgsdirektør Stig Elling ikke. Blot fastslår han, at salget har levet op til forventningerne og på de 24 timer nåede de mål, man satte sig.

”Men det er da rigtigt, at der i dag skal flere rabatter til end før i tiden, hvis man vil råbe folk op i en måske lidt stille periode. Også fordi alt i dag næsten sælges med rabat. Samtidig er hele prisskalaen blevet mere flydende ved salg af en charterrejse. Dog ikke sådan, at vi ikke mere kan sælge til fuld pris. I så fald så det skidt ud, ” siger Stig Elling.

Trenden i rejsebranchen er den samme, hvad enten det er en flybillet eller et krydstogt. I går kunne vi fortælle om et rabattilbud på 72 procent på et krydstogt i Østersøen fra København. Og da var salgsprisen allerede faldet yderligere 200 kr.