TikTok. (Foto: TikTok | Facebook.com | PR)

Vil kapre unge passagerer på populært socialt medie

Nu tager stort rederi affære, fordi man ikke har lige så godt fat i den yngre målgruppe, som man kunne ønske sig. Håbet er, at to influencere og en række videoer på TikTok kan være kuren.

Til trods for at Stena Line efter eget udsagn har en både stor og loyal gruppe af kunder, der er i alderen 40 til 57 år, ser billedet anderledes ud, når samtalen falder på de personer og potentielle færgepassagerer, som er yngre end de føromtalte.

Derfor lancerer Stena Line en ny marketingkampagne, der særligt henvender sig til medlemmer af den såkaldte Generation Z. Betegnelsen benyttes som hovedregel om mennesker, der er født fra 1996 og frem til starten af 2010’erne.

Meningen er, at kampagnen skal vække genklang hos unge fremtidige kunder, som er bosat på begge sider af Øresund. Det fortæller rederiet, der besejler ruterne Gøteborg-Frederikshavn samt Halmstad-Grenå mellem Danmark og Sverige.

Med henblik på at nå ud til de unge, har Stena Line valgt at tage TikTok i brug. Rederiet oplyser, at man vil forsøge at benytte det sociale medie, som stammer fra Kina, til at gøre opmærksom på Danmark og Sverige som rejsemål samt at skabe en fællesskabsfølelse på tværs af sundet.

Scroller i lige knap en time om dagen
Valget af platform er afledt af, at rederiet sigter efter, at videoerne i kampagnen særligt skal ses af personer, der lige er fyldt 18 år eller er ældre end som så. Den aldersgruppe har de seneste fire år gjort brug af TikTok i højere grad end andre sociale medier.

Det oplyses, at 24 procent af danskere i alderen 15 til 29 år og 50 procent af den svenske befolkning i alderen 16 til 25 år i dag befinder sig på TikTok, og det anslås at personer fra Generation Z i gennemsnit bruger 57 minutter om dagen på at scrolle igennem indhold på platformen.

”Med denne kampagne tager vi et vigtigt skridt for at møde vores fremtidige rejsende der, hvor de er mest aktive,” siger Ulf Staff, der er kommerciel chef for rejser hos Stena Line.

”TikTok giver os en unik mulighed for at kommunikere direkte med Generation Z på en måde, der er både autentisk og engagerende. Vi ønsker at vise dem, at Sverige og Danmark har utallige oplevelser at byde på.”

En udfordrende målgruppe at nå
At etablere samarbejder med influencere har tidligere spillet en rolle i Stena Lines markedsføring, og det bliver også tilfældet i TikTok-kampagnen. I den forbindelse har man nemlig allieret sig med svenske Anton Lindström og danske Silas Thorup, som hver især får en hovedrolle i videoerne.

I løbet af foråret har de to influencere besøgt hinandens hjemlande og -byer. Her har de sammen været på restauranter og udforsket deres yndlingssteder. Det er blevet dokumenteret, og det er disse optagelser, som Stena Lina håber, vil øge rederiets kendskabsgrad i Generation Z.

Ifølge Ulf Staff kan det ende med, at tilstedeværelsen på TikTok ikke bliver en enlig svale, hvis kampagnen viser sig at være en succes, ønsker man at bygge oven på det fundament, der er blevet støbt, og fortsætte den i løbet af efteråret.

“Vi er meget spændte på denne store satsning, da vi tror på, at samarbejdet med Anton Lindström og Silas Thorup vil hjælpe os med at skabe en dybere forbindelse til den yngre generation,” udtaler den kommercielle chef.

“Udfordringen med at nå denne målgruppe er noget, mange virksomheder står overfor, og vi ser frem til at følge resultaterne.”


Relaterede artikler:

Erfaren profil får ansvar for drift af Stena Lines flåde

Stena Line-rejsebureau lancerer kunstig intelligens

Forventer færgevækst mellem Sverige og Danmark