Virgin America topper passagertilfredshed

Virgin America kom bedst ud af den årlige Airline Quality Rating-undersøgelse. I bunden af de 14 undersøgte flyselskaber i USA landede United Airlines.

Det er 23 gang W. Frank Barton School of Business at Wichita State University i Kansas laver sin Airline Quality Rating (AQR). Den opererer med fire hovedområder – flyselskabernes præcision, nægtet ombordstigning, agterudsejlet bagage og klager fra passagererne. Tallene i undersøgelsen stammer fra USAs transportministerium.

Bedst på årets liste var Virgin America foran JetBlue og Air Tran – i bunden kom United, Express Jet og SkyWest.

De samlede resultater for de 14 flyselskaber var sidste år på niveau med 2011. Der var forbedring på to områder, rettidighed og håndtering af indtjekket bagage. Omvendt var der stigninger i antallet af nægtede ombordstigninger og kundeklager.

Virgin America mistede kun 0,87 stykker indtjekket bagage ud af 1.000 – værre gik det for American Eagle, hvor tallet var 5,80.

Hawaiian Airlines var bedst til at holde præcisionen, 93,4 af dets fly var fremme til tiden – mens Skywests ExpressJet og American Airlines kom sidst i denne kategori med en rettidighed på 76,9, skriver AP.

I gennemsnit klagede 1,43 passagerer ud af 100.000 sidste år over deres flyselskab. Der var flest klager over United Airlines, færrest over Southwest Airlines.