MyTravel sparer 20 procent på brændstof

I 2003 lå procentdelen på blot 15, mens den i 2004 og 2005 var henholdsvis 13 og 16 procent.

De stadig højere brændstofpriser er en af årsagerne til, at MyTravel Airways har valgt “besparelser i brændstofforbruget” som fokusområde i selskabets Miljøhåndbog 2006. Her aflægger selskabet sit miljøregnskab – nøjagtig som man har et regnskab for selskabets økonomi.

For femte år i træk er det lykkedes selskabet at nedbringe den mængde brændstof, som anvendes til at flyve en passager 100 kilometer. Siden 1999 er brændstofforbruget således nedbragt med 20 procent.

”I 2001 anvendte vi 2,81 liter brændstof på at flytte en passager 100 kilometer. I det seneste regnskabsår er dette tal faldet til 2,46 liter. Så i dag bruger vi ca. 49 liter brændstof på at flyve en passager de 1930 km fra Danmark til Palma de Mallorca. Besparelserne har vi opnået ved bl.a. at optimere piloternes flyprocedurer. Største gevinst har vi dog fået ved at operere med forholdsvis nye og miljøvenlige Airbus-fly. I dag ser man ofte, at charterflyselskaberne har nyere fly end ruteflyselskaberne,” forklarer miljøchef Kim Houmark Hansen, MyTravel Airways.

Ud over at spare penge ved et lavere brændstofforbrug, belastes miljøet mindre af f.eks. kuldioxider. Dette udslip er direkte proportionalt med brændstofforbruget.

”For at flyve mest miljøvenligt, gælder det om at få besat flest mulige stole på hver afgang. Mens ca. 35 procent af stolene på de europæiske rutefly står tomme, er vi bedst i verden til at fylde vore fly. Kun et ud af 100 sæder står tomt, når vi sender vore fly i luften,” forklarer Kim Houmark Hansen.

Et andet fokusområde er affaldet fra bl.a. flygæsterne. Siden 2001 er det faldet fra 705 gram pr. gæst til 502 gram i 2003. I det seneste regnskabsår var det blot 405 gram.

”Som et af de eneste flyselskaber i Europa kildesorterer vi affaldet i luften i tre kategorier: aluminium, glas og brændbart. I dag genanvender vi 73 procent af affaldet. Målet for det kommende år er 380 gram affald pr. passager, og at 75 procent af dette genanvendes eller sendes til forbrænding i kraftvarmeværker,” siger Kim Houmark Hansen.

Skrevet af