Gæster på restauranten Libitum Social Dining ombord på færgen Tycho Brahe. (Foto: Molslinjen | PR)

10.000 flere gæster besøgte flydende restauranter

I løbet af julen sidste år spiste flere gæster end året før i restauranterne på færgerne på Øresundslinjen, hvor der ventes et samlet passagertal på mellem 6,1 og 6,2 millioner for 2024.

I efteråret 2022 blev ForSea overtaget af Molslinjen, der sidenhen har stået for færgesejladserne mellem Helsingør og Helsingborg. Som led i ejerskiftet har ruten ændret navn således, at den i dag er kendt som Øresundslinjen.

Den besejles i øjeblikket af de to færger Tycho Brahe og Aurora, der ligeledes har fået en overhaling siden overtagelsen, hvor de udover ny bemaling som flugter med resten af den danske rederis færger, blandt andet også har fået renoveret og fornyet deres restauranter.

Det drejer sig om Opus Wine & Dine på Aurora og Tycho Brahes Libitum Social Dining. Sidstnævnte åbnede i påsken sidste år med et koncept, hvor færgepassagererne kan spise i restaurantens buffet i en time og 50 minutter, da det svarer til to dobbeltture.

Er tæt på 29.000
Der er tilsyneladende et marked for måltider til søs. Molslinjen oplyser nemlig, at de to restauranter trak rekordmange gæster til i julen, som ifølge rederiet startede den 15. november og varede indtil den 26. december sidste år.

I løbet af denne periode har 28.874 personer taget plads ved et bord i en af de to færgerestauranter, og det er lidt flere end 10.000 flere gæster, end der blev betjent i løbet af julen 2023, hvor antallet var 18.606.

Et blik på hele 2024 afslører, at de to restauranter på Øresundslinjen her havde et besøgstal, som steg med 38,7 procent i forhold til året før, oplyser Molslinjen, der dog ikke sætter et konkret tal på hvor mange gæster, der fik sig en bid brød i restauranterne i 2023.

Har særlig tradition
Det var fortrinsvis rejsende fra Sverige, der benyttede restauranterne i perioden. I julen sidste år var stolene i restauranterne i 87,5 procent af tilfældene besat af en svensker, danskerne tegnede sig for 11,5 procent og de resterende spisegæster stammede fra andre lande.

Kristian Durhuus, der i dag er koncernchef i Molslinjen men tidligere stod i spidsen for ForSea, fortæller, at rederiet mener, der er en helt særlig grund til, at svenskerne er så stærkt repræsenteret i statistikkerne.

”Vi er meget taknemmelige for den flotte modtagelse, vores to restauranter har fået af både svenske og danske gæster. De svenske gæster har jo en tradition for at ’tura’ på færgerne og blive siddende flere ture frem og tilbage, og den del er vi ved at lære de danske rejsende også.”

”Tallene viser os, at vi har en stor gruppe af danskere, som vi skal have fortalt, at man kan få en fremragende restaurant-oplevelse til meget fornuftige priser ved at tage færgen og blive siddende mellem flere afgange.”

Antallet af rejsende på Øresundslinen sidste år er endnu ikke opgjort, men i skrivende stund venter Molslinjen, at det vil ende mellem et sted mellem 6,1 og 6,2 millioner passagerer, oplyses det til Standby.dk.


Relaterede artikler:

Dansk-svensk færgerute havde flere passagerer

Færgerute til Sverige skifter navn til Øresundslinjen

Molslinjen bliver endnu større: Køber ForSea