Hvorfor vil I ikke flyve via København?

De fleste tilmeldte var rejsebranchens leverandører. Og navnlig to stod lidt for skud, Sterlings kommercielle direktør, Stefan Vilner, og SAS’ repræsentant, chef for Corporate Salg, Niels Henrik Hansen (billedet).



Dagen før mødet kom finanslovsforliget som bl.a. afskaffer passagerafgiften over to år. De tre selskaber i panelet, som bl.a. flyver indenrigs – Cimber, DAT og SAS – var enige om, at det vil få stor værdi at en returrejse på dansk indenrigs fra næste år bliver 75 kr. billigere og yderligere 75 kr. billigere fra 2007. Alle selskaber lovede at sænke deres priser tilsvarende.



Antallet af flypassagerer på indenrigs er de sidste ti år – efter Storebæltsbroen – halveret til nu 50.000. Fire gange så mange kører bil. Dermed udgør bilismen 2/3 af trafikken mellem provinsen og København, 25% tager toget, 4% flyver og resten bruger bus.

Fra 2008 indsætter DSB i øvrigt lyntog hver time fra såvel Herning som Hjørring til København.



SAS TABTE MILLIONER PÅ BILLUND

Enkelte fremmødte travelmanagers skældte SAS ud for at lukke sin København-Billund til januar – Cimber overtager dagen efter, så større er tabet ikke.

Men tab har SAS på ruten, cirka 20 mio. kr. i årligt underskud og det kan ikke forsvares.

SAS’ Niels Henrik Hansen sagde i øvrigt: ”Jeg lærer aldrig at forstå, hvorfor det er et problem at flyve one-stop via København ud i verden, frem for via en anden lufthavn i Europa.”



STERLING FORKLAREDE – OG UNDSKYLDTE

Der blev også skudt mod Sterling, som lukker Maersk Air-ruter fra Billund. KLM har som det første af de tre berørte selskaber oplyst, at det fra Sterling stopper på Amsterdam, selv begynder at flyve til Billund.

Og Stefan Vilner kunne sagtens forklare hans firmas disposition: Maersk Air-ruterne gav underskud.

”Sterling og Maersk Air har samlet de sidste tre år tabt to milliarder kroner. Uden sammenlægningen havde ingen af selskaberne eksisteret om et halvt år,” sagde han.



Stefan Vilner forsikrede Sun-Airs underdirektør, Kristian Tvergaard, at Sterling sandelig også fløj på Billund om et halvt år. Tvergaard sagde i panelet, at Sterlings koncept og store fly ikke passede til Billund.



Sun-Air har i øvrigt fra næste sommerprogram søgt landingstider i Paris de Gaulle, London-lufthavnene Gatwick og Heathrow og Frankfurt. Om det jyske selskab får de såkaldte ”slots” vides endnu ikke.



Formanden for DBTA, Cowis travel manager, Dorthe Berg Henriksen, benyttede lejligheden til at beklage sig over et informationsbrev fra Sterling til Maersk Airs tidl. storkunder. ”Det var rigtig kvajet formuleret,” sagde hun og andre fremmødte travel managers gav hende ret.



Stefan Vilner medgav, at brevet ikke havde ”en kvalitetssikret formulering,” og at Sterling ville skrive et pænt brev og sige undskyld.

Han sagde også, at Sterling efter overtagelsen af Maersk Air havde måtte luge ud i en ”uendelig bunke administrationskrævede aftaler.”



VIL PRIVATISERE ROSKILDE LUFTHAVN

Adm. direktør for og ejer af Danish Air Transport, Jesper Rungholm, opfordrede til udskille Roskilde Lufthavn fra Københavns Lufthavn.

Dermed kunne det blive Københavns lavprislufthavn og Københavns Lufthavn kunne omsider få tiltrængt konkurrence…



Den timelange debat berørte også lavprisselskaberne. Her advarede Legos travel manager, Else Marie Madsen, om ”skjulte omkostninger” når lavprisselskaberne bruger sekundære lufthavne.

Disse ligger ofte længere fra selve rejsemålet, så selv om prisen på flybilletten er lav, kommer der oven i transporttid mm. til det endelige rejsemål.



Det gratis seminar om dansk indenrigsflyvning på Radisson SAS i Silkeborg var arrangeret af Danish Business Travel Association, netværksforeningen for de store virksomheders rejseindkøbere, travel managers.



HB

Skrevet af