Thai-succes i Norden kopieres verden over

1.april sidste år gik Thai Airways væk fra at flyve 1. klasse mellem Danmark, Sverige og Thailand. Det er blevet en så stor succes, at samme model nu indføres på flere af Thais Ruter rundt omkring i verden, bl.a. mellem Japan og Thailand og den nye rute mellem Bangkok og New York. Desuden undersøges om modellen kan indføres mellem Bangkok og Kuala Lumpur og Singapore, mens der stadig vil være behov for 1. klasse f. eks. til Australien og til Paris, Frankfurt og London.

”Vi har i sidste kvartal haft en fremgang i omsætningen på 18 procent i Sverige og Danmark. Det skyldes væsentligt et forøget salg i billetter til Business Class (Royal Silk) og Economy Plus (Premium class), siger Flemming Sonne, salgsdirektør, Thai Airways. ”Vi gik væk fra 1. klasse, fordi det ikke kunne betale sig. Dengang var der 1-2 betalende passagerer i de 18 sæder på 1. klasse. Det gav en omsætning på omkring 60.000 kr. Nu sidder der omkring 15 betalende passagerer i de 18 sæder. Det giver en omsætning på omkring 300.000 kr. På business class var belægningen tidligere omkring 40 – 45 procent. Nu er de sæder Economy Plus (Premium Class), og belægningen er 70 – 80 procent. Vi gik væk fra 1. klasse, fordi vi kunne se der var et vigende marked for 1. klasses billetter,” siger Flemming Sonne.

Salgsdirektøren tilføjer, at de øjeblikkelige økonomiske vanskeligheder for Thai Airways på grund af høje oliepriser og engangsudgifter til medarbejdere som fratræder, ikke vil få nogen indflydelse på ruterne i Skandinavien. ”Både ruterne på København og Stockholm giver overskud,” siger Flemming Sonne.

Skrevet af