Færøerne får nyt flyselskab

Faroe Jet er et færøsk aktieselskab med Johan Simonsen som adm. direktør. Bag selskabet, siger han til Take Off, står færøske privatpersoner og investorer.



”I højsæsonen skal vi flyve to gange dagligt mellem København og Færøerne, men vi har ambitioner om andet og mere. Faroe Jet bliver ikke noget lavprisselskab, men vi vil konkurrere på prisen,” siger Johan Simonsen og tilføjer, at flyselskabet også vil samarbejde med danske rejsebureauer.

”Men de fleste færinger, også dem der bor i Danmark, booker via færøske rejsebureauer, men vi leder nu efter en repræsentant i Danmark,” siger Johan Simonsen.



Faroe Jet starter med en leaset Avro RJ 100 jet med 94 sæder, der loves god komfort. I første omgang har selskabet 25 ansatte, primært hentet fra Atlantic Airways. Det tekniske vedligehold af flyet klarer Malmø Aviation under overnatningerne i Københavns Lufthavn.



”På vores hjemmeside: faroejet.fo (eller .dk eller .com samt jet.fo), som snart åbner, kan man se vore priser, vi overvejer også et reservationssystem som Amadeus,” siger Johan Simonsen og fortsætter:

”Der er plads til to operatører mellem Færøerne og København. Konkurrence er sundt og får begge parter til at oppe sig.”



DET MÅ VI TAGE SOM EN UDFORDRING

Atlantic Airways har siden Maersk Air stoppede mellem Danmark og Færøerne i efteråret 2004 været ene på ruten. Danish Air Transport forsøgte for over et år siden at komme ind, men opgav hurtigt.



”At nogen vil konkurrere kan og skal vi ikke forhindre. Det må vi tage som en udfordring, jeg havde nu heller ikke forventet at være alene for altid på ruten,” siger Atlantics adm. direktør, Magni Arge, til Take Off.



Atlantic Airways har mistet medarbejdere til Faroe Jet, ”men vi mangler ikke personale; vi har f.eks. et par hold nye kabineansatte med ti på hvert på vej og har den kommende sommer cirka 175 ansatte – 50 mere end for et år siden,” siger Magni Arge.



Atlantic kom ud af sidste regnskabsår med et overskud på over en snes millioner kr. Det kunne have været højere, men usædvanligt høje udgifter forbundet med landinger i f.eks. Bergen pga. dårligt vejr på Færøerne kostede en halv snes millioner kr. til bl.a. hotel til passagerer og ekstra flybrændstof.



Atlantic Airways havde sidste år næsten en kvart million passagerer, halvdelen mellem Færøerne og København.

Det færøske selskab, der bl.a. også flyver ruteflyvning til Aalborg, Billund og Island, har foreløbig fem jetfly – et sjette skal den kommende sommer være støttefly.



HB

Skrevet af