Dyster rapport om flysikkerhed i Rusland

Den internationale luftfartsorganisation, ATA beretter i sin årsopgørelse, at Rusland har verdens ringeste flysikkerhed. Det fremgår af en rapport gengivet i Berlingske Business i dag.



Dog er det betryggende, at de store flyselskaber anført af Aeroflot og Transaero og andre, som blandt andet flyver til København, får et godt skudsmål. Moderne fly og dygtige besætninger.



Men med de små går det galt. Det gamle Aeroflot blev delt op i 500 mindre selskaber, og 182 af dem flyver stadig. Det er alt for mange. Samtidig bruger de gammelt russisk materiel, eller udslidte vesteuropæiske fly, som de ikke har råd til at vedligeholde ordentligt.



Den er også galt med pilotuddannelsen. De statslige pilotskoler giver piloter lov til at flyve efter 50 timer. I den øvrige verden er det 150 timer, fremgår det af et skema som Ritzau har udarbejdet.



Piloterne tvinges også til at tage chancer for at spare brændstof. Hvis en kaptajn bruger for meget brændstof på bestemte ruter, får han ikke bonus.



Der er også en del piloter i de små selskaber, som får løn efter, hvor mange timer de flyver, hvilket betyder, at de ofte kører langt ud over træthedsgrænsen.


Skrevet af