Forudser øget kamp mellem lavprisselskaber og gamle ruteselskaber

Stadig flere af de etablerede “gamle” amerikanske ruteselskaber vil i år klare sig bedre i konkurrencen mod lavpriskonkurrenterne, og dermed bryde deres tre-år lange fremgang. Det mener i hvert fald en ekspert fra investeringsgiganten Goldman Sachs.



“De store flyselskaber taber færre penge, lavprisselskaberne tjener færre,” siger Glenn Engel, som analyser luftfartsbranchen hos Goldman Sachs. Han begrunder sin analyse med, at store flyselskaber som American Airlines og Continental Airlines har tilført øget kapacitet det seneste år.



”United Airlines forventes at øge sin kapacitet op til 6% i år, det svarer til lavprisselskabet Frontier Airlines’ samlede kapacitet,” siger Engel og tilføjer, at i gennemsnit steg belægningsprocenten 5% for de store amerikanske flyselskaber i årets anden kvartal, men kun 2% hos lavprisselskaberne. ”Og de store flyselskaber har internationale ruter, som også giver dem indenrigspassagerer når det går fremad,” sagde Engel.



SLUDDER OG VRØVL

Men den analyse er Raymond Neidl fra Blaylock & Partners ikke enig i – han ser ikke foreløbig nogen tegn på fremgang hos de store flyselskaber. ”De gamle flyselskaber er i store vanskeligheder, de har meget at overvinde – så lavprisselskaberne vil fortsætte med at vinde markedsandele,” siger han til Reuters.

Skrevet af