Maersk Air afleverer seks ruter til Cimber Air

Maersk Air gennemførte i går endnu en omfattende tilpasning af sin strategi, og meddelte, at selskabet har indgået en samarbejdsaftale med Cimber Air, som overtager seks ruter ud af Billund. Det drejer sig om ruterne til Oslo, Stockholm, Bruxelles, Milano, München og Aalborg, som alle beflyves med Maersk Airs flåde af Regional Jets, CRJ 200.
Selvom Cimber Air overtager de seks Billund-ruter vil Maersk Airs kunder dog fortsat kunne booke pladser på afgange fra Stockholm og Oslo via Billund til Maersk Airs øvrige rutenet. Maersk Air benytter i øvrigt lejligheden til helt at nedlægge sin rute til Kristianssand.
For Maersk Air betyder samarbejdsaftalen, at flyselskabet nu kan komme videre i bestræbelserne på at skabe en enhedsflåde, som udelukkende består af Boeing 737 fly. Finn Øelund siger: ”Vores i alt fem CRJ 200 fly vil blive solgt inden længe, sandsynligvis til et leasingfirma. Og det samme gælder vores fem CRJ 700 maskiner, som tidligere fløj i England, og senest blev benyttet af det nu lukkede Duo Airways”. Øelund tilføjer, at salget af de i alt 10 fly højest vil få en marginal regnskabsmæssig påvirkning på Maersk Airs årsresultat, afhængig af bl.a. dollarkursens udvikling: ”Vi har flere købere til CRJ-flyene, og jeg anser det for helt uproblematisk at sælge dem” vurderer Maersk Airs direktør.
Når CRJ-flåden er solgt fra vil Maersk Air udelukkende råde over Boeing 737 fly af typerne -500 og -700. Disse fly kan betjenes af samme cockpitpersonale, og vil derfor være udtryk for en gennemførelse af flyselskabets ambition om at skabe en enhedsflåde, for at nedbringe omkostningsniveauet.

Skrevet af