Minibarer er passive banditter

Hotelfolk siger generelt, at minibarer er en krævende forretning med et minimalt udbytte. Dels skal der checkes i èn uendelighed, og det er personalekrævende. Dels tager flere og flere selv drikkevarer med på værelset til supermarkedspriser.

Således viser den seneste opgørelse fra American Hotels Association, at antallet af værelser med minibarer er faldet fra 12 til syv procent over en periode fra 1995 og op til 2001. Og antallet er fortsat dalende. Ganske vist er livet blevet lidt nemmere for hotelfolk efter, at man elektronisk kan styre forbruget fra reception eller kontrolcenter, men konkurrencen fra 7 Eleven henne om hjørnet kan ingen hamle op med.

Blandt de meget rejsende har USA Today spurgt om, hvad de mener om hotellernes minibarer. Svaret er klokkeklart; “Minibarer er fra naturens hånd passive banditter,” siger Jenny De La Cruz fra Las Vegas. “Det er helt forrygende, at nogle hoteller med en pris på tre dollar for en cola i minibaren. Vi kan gå ned på gaden og købe den for en tredjedel døgnet rundt. Og jeg nævner slet ikke stærke drikke eller nødder og chokolade,” tilføjer hun.

Hotellerne forsvarer sig med, at det er meget personalekrævende at holde kontrol og fylde op døgnet rundt.

Skrevet af