Deutsche Bahn har aflyst en udbudsrunde om at anskaffe 95 nye højhastighedstogsæt – ingen af de indkomne bud imødekom de specificerede krav, herunder prisen på togene.
De kommende ICE 5-højhastighedstog til Deutsche Bahn skal være de statslige tyske jernbaners fremtidige arbejdsheste på blandt andet langruterne i Tyskland.
Hjemmesiden Railtech skriver, at Deutsche Bahn i første omgang har indstillet udbudsrunden om nye ICE 5-højhastighedstog. Baggrunden er, skriver mediet, at DB ikke har modtaget nogen forslag for de kommende togsæt der opfylder specifikationerne.
En medvirkende årsag kan være, tilføjer Railtech, at DB’s opfattelse af, hvad de nye togsæt skal koste, ikke stemmer overens med hvad togfabrikkerne kan levere til. I alt skal de 95 togsæt koste omkring én milliard euro, men dette beløb skal muligvis hæves.
DB, der kalder de kommende ICE 5-tog ”ICE’erne til fremtiden,” skal stadig efter planen indsættes på det tyske jernbanenet fra 2030. DB ønsker, at de i alt 95 kommende ICE 5-togsæt skal kunne produceres for de nævnte omkring en milliard euro.
I øjeblikket forventes kun to togfabrikker, tyske Siemens og franske Alstom at kunne levere ICE 5-tog i forhold til den standard, DB har specificeret. Siemens har udviklet og bygget DB’s nuværende ICE-tog, mens Alstom står bag de franske TGV-højhastighedstog.
Næsten 1.000 passagerer
Hvert af kommende 95 ICE 5-togsæt skal blandt andet have plads til omkring 940 passagerer, der skal transporteres med mindst 300 kilometer i timen. Togene skal have så få trin som muligt, også ved indgangene til togvognene, og skal bruge den nyeste miljøvenlige energi.
I dag er Deutsche Bahns nyeste generation af ICE-togene ICE 4; denne model blev introduceret i 2015, DB har i år modtaget alle de bestilte ICE 4-togsæt. DB bruger blandt andet også, eller har bestilt, ICE 3neo og ICE L tog til de tyske fjerntogruter, hvor der kan køres med højhastighedstog.
Relaterede artikler:
Deutsche Bahn skruer op for internettet