Når luftfartspolitiet handler

Nu undersøges drabet på den 44 årige Rgoberto Alpizar, nervesvækket passager om bord i et fly fra American Airlines i Miami Airport i sidste uge. Mange i USA stiller sig selv det spørgsmål, om det virkelig var nødvendigt, eller er en overreaktion fra de såkaldte skymarshalls om bord på flyet.



I detaljer er forløbet blevet endevendt i løbet af ugen i amerikanske presse. Ægteparret Alpizar ankommer med American Airlines fra Ecuador og vælger at fortsætte til Orlando med samme selskab fra Miami. Da de fleste af passagererne, der var omkring 100, er ved at være ombord, springer Rgoberto Alpizar op fra sit sæde bagerst i flyet, og løber mod udgangen.



Da han kommer ud i forreste halvdel af flyet, bliver han forfulgt af to bevæbnede politfolk om bord. De sidder normalt på business class for at være tæt på cockpittet. Alpizar fortsætter med at løbe mod udgangen, hvor man er ved at tage broen til fingeren bort.



Han opdager, at han bliver forfulgt og råber tilbage “at han har en bombe i tasken”. De to airmarshalls beordrer ham til at lægge sig på knæ, og overgive sig. Han følger ikke ordren, fortsætter med at løbe- og bliver skudt og dræbt på vej ind i lufthavnen.



De to air-marshalls, som ellers var ombord inkognito, er rutinerede og har fløjet rundt siden USA indførte systemet- mod mange flyselskaber og piloters protester – i 2002.



Familien Alpizars bagage indeholdt ikke noget sprængstof, og ifølge hans kone, som blev hentet ud af flyet, var han nervesvækket og havde ikke fået sin medicin inden afrejsen.



Det er første gang luftfartspolitiet om bord i et fly har været i funktion med så drastiske konsekvenser.



Miami-Dade Police har sat en undersøgelse i gang.

Skrevet af