Konkurrencestyrelsen vil sammen med brancheorganisationerne for hoteller samarbejde om oplysning til gruppen "unge voksne," den gruppe i Danmark, der føler sig mest pressede af salgsmekanismerne på bookingportalerne. Arkivpressefoto.

Advarer mod ”bookingplatformes markedsføringstricks”

Den danske Konkurrence- og Forbrugerstyrelse har i ny analyse for onlinebooking af hotelværelser undersøgt bookingplatforme som Hotels.com og Booking.com og anbefaler en række tiltag.

Der synes at være stor forskel på, hvordan henholdsvis Konkurrencestyrelsen i forhold til Horesta og Dansk Erhverv opfatter problematikken om de store bookingplatforme og deres krav overfor hotellerne om prisklausuler.

I sin længe efterlyste analyse af bookingplatformene og undersøgelse af onlinebooking af hotelværelser, konstaterer Konkurrencestyrelsen diplomatisk, at der er “en vis konkurrence,” men plads til forbedring. Både hoteller og forbrugere mangler ofte viden om de gældende vilkår på bookingplatformene.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har undersøgt markedsforholdene blandt hotelbookingplatforme i sin nye analyse “Bookingplatforme, hoteller og forbrugere.” Hele undersøgelsen kan ses på styrelsens hjemmeside.

Undersøgelsen viser, at især små og mellemstore hoteller har behov for at blive klædt bedre på til at forhandle med bookingplatformene og udnytte de digitale muligheder. Ligeledes viser undersøgelsen, at særligt unge forbrugere har svært ved at gennemskue bookingportalernes salgsmekanismer og markedsføring.

”Bookingplatformenes markedsføringstricks”
I en pressemeddelelse siger erhvervsminister Rasmus Jarlov: ”Det er dejligt, at udviklingen går i den rigtige retning, men samtidig kan vi se, at vi fortsat skal arbejde for at styrke konkurrencen imellem platformene.”

”Samtidig skal vi se, om vi kan hjælpe forbrugerne til bedre at kunne gennemskue bookingplatformenes markedsføringstricks,” siger Rasmus Jarlov. Som opfølgning på rapporten har erhvervsministeren sat Konkurrencestyrelsen i sving med en række tiltag.

Disse skal resultere i øget kendskab blandt hoteller til bookingplatformenes betingelser. Via oplysning målrettet små og mellemstore hoteller, skal hotellerne klædes bedre på til at forhandle med bookingplatformene, hedder det blandt andet.

For eksempel viser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse, at 40 procent af hotellerne ikke ved, at platformenes prisklausuler er ændret, så hotellerne nu gerne må annoncere med lavere priser andre steder, eksempelvis på konkurrerende platforme. Kun på hotellets egen hjemmeside forpligter hotellet sig til ikke at annoncere med billigere pris end på platformene – men må gerne tilbyde en lavere pris, hvis gæsten henvender sig direkte til hotellet.

Større gennemsigtighed på EU-niveau
Den danske regering vil i EU arbejde for, at platformene skal gøre det mere tydeligt over for forbrugerne, hvilke hoteller der har betalt for at blive vist højere på listen i forbindelse med en søgning på platformen.

Ligeledes arbejdes der i EU på at gøre det lovpligtigt for bookingplatformene at beskrive forståeligt, hvordan de rangerer hotellerne, og at offentliggøre eventuelle restriktioner, som platformene sætter for hotellerne, for eksempel i form af prisklausuler.

Relaterede artikler:

Flere firmakunder booker via rejsebureauer

Vejle Rejser i samarbejde med Booking.com

Belgisk lovgivning mod bookingmaskiner