Air Serbia kan komme i økonomiske problemer hvis Etihad Airways trækker sin støtte.

Air Serbia kan miste storaktionær

Etihad Airways kan være på vej til at trække den økonomiske støtte til det serbiske flyselskab. Etihad var tidligere storaktionær i blandt andet airberlin og Alitalia.

Etihad Airways fra Abu Dhabi kan i tråd med sin nye politik om at reducere økonomisk involvering i en række flyselskaber også være på vej ud af Air Serbia, hvor Etihad i dag har 49 procent af aktierne. Det skriver den serbiske avis Danas ifølge flere nyhedsbureauer.

Air Serbia, der blandt andet har rute fra Beograd til København, har økonomiske problemer og er udfordret af øget konkurrence fra andre flyselskaber, selskabet har for mange ansatte og er delvist afhængig af statsstøtte.

Medarbejderne i det nationale serbiske flyselskab har fået en meddelelse fra ledelsen om, at det vurderes hvilken retning Air Serbia fremover skal bevæge sig i. Denne vurdering skal resultere i ”en succesfuld tilpasning af Air Serbia til de nuværende markedsforhold, at skabe en bedre økonomi og øge konkurrenceevnen,” hed det blandt andet, ifølge den serbiske avis.

Air Serbia meddelte i december sidste år, at det skal have ny koncernchef, da den hidtidige stopper af ”personlige årsager,” hed det i en udtalelse fra flyselskabet.

Air Serbia kommer efter planen med en ny prisstruktur der skal træde i kraft fra marts i år. Herefter bliver der fire priskategorier, Economy White, Economy Blue, Economy Red og Business Silver.

Hvorvidt Etihad Airways eventuelt trækker sig helt eller delvist ud af sit medejerskab af Air Serbia, vides endnu ikke officielt. I november sidste år var der møde mellem Serbiens præsident og topledelsen fra Etihad Airways, anført af Abu Dhabis kronprins. På dagsordenen var at drøfte ”yderligere forbedringer” i forholdet mellem de to lande, herunder ”fortsættelsen af samarbejdet mellem Serbien og Abu Dhabi om Air Serbia.”

Farvel til flere flyselskaber
Etihad Airways er begyndt at forlade sin politik om at være medejer af en række flyselskaber verden over. Da Etihad Airways sidste år i august meddelte, at det ikke mere ville finansiere underskuddene i airberlin, som Etihad havde 29 procent af aktierne i, endte det med at airberlin gik konkurs sidst på året. Etihad Airways trak også sidste år sin støtte til Alitalia, som Etihad havde 49 procent af aktierne i.

Ændringen hos Etihad Airways er kommet efter selskabet sidste år sagde farvel til sin koncernchef, James Hogan, der stod bag strategien om medejerskab af udenlandske flyselskaber.

En medvirkende årsag til, at Etihad skilte sig af med James Hogan var, at Etihad i 2016 fik et underskud på over ti milliarder kroner.

Relaterede artikler:

Etihad fortsætter udsalg af flyselskaber

Disse flyselskaber kan også være i farezonen

Etihad-gruppen skifter koncernchef