airberlin klar med nyt billetkoncept

airberlins nye koncernchef, Stefan Pichler, under tirsdagens pressemøde.

airberlins nye koncernchef, Stefan Pichler, under tirsdagens pressemøde.

Tysklands næststørste flyselskab skal fremover kun have fire overordnede billettyper. airberlin vil øge samarbejdet med rejsebureauer – og kunderne skal have hurtigt svar på klager, siger selskabets nye koncerndirektør og tilføjer, at Danmark fortsat er et vigtigt marked for flyselskabet.

(Berlin, takeoff.dk) Kun fire uger efter han tiltrådte, holdt airberlins nye koncernchef, Stefan Pichler, i går pressemøde i Berlin med en række foreløbige idéer til den omstrukturering af det tabsgivende flyselskab, han nu er i gang med. Målet er sorte tal på bundlinjen næste år – senest i 2017.

Et af de mange nye tiltag er en forenkling af billetstrukturen. Fra maj skal der være fire overordnede billetgrupper: JustFly, FlyDeal, FlyClassic og FlyFlex+. JustFly er basisbilletten hvor kun håndbagage er med i billetprisen – mens den dyreste billettype, FlyFlex+ giver en lang række fordele for en derfor også højere pris.

Koncernchef Stefan Pichler, der senest har vendt Fiji Airways rundt, så selskabet kom med sit bedste årsresultat nogensinde, vil også øge samarbejdet med rejsebranchen – rejsebureauer, turoperatører, firmakunder osv.

Til takeoff.dk sagde Stefan Pichler, at det ikke kun behøvede at omfatte rejsebranchen på de tre hovedmarkeder, Tyskland, Østrig og Schweiz. ”Vi har haft møder med vores markedschefer, nu kigger de på, hvordan de vil indføre dette øgede samarbejde på deres individuelle markeder. Det skal ikke være samme recept på alle markeder.”

Han sagde også, at for at spare har airberlin de seneste måneder skåret produktionen ned med 4,5%. Det har bl.a. betydet at man har lukket ruten fra Berlin til Oslo og ikke genåbner sommerruten i år mellem Mallorca og København. Ligeledes har det østrigske datterselskab, Niki, indstillet sin betjening mellem Wien og København.

”Men Skandinavien forbliver et vigtigt marked for airberlin,” forsikrede Stefan Pichler under pressemødet.

Han vil også have øget markedsandelene på de fem primære lufthavne, Berlin, Düsseldorf, Stuttgart, Wien og Zürich.

Et af mange andre fokuspunkter hos Stefan Pichler er at gøre noget ved kundeservice. Antallet af medarbejdere på dette område skal 3-dobles: ”Det er jo sindssygt, at der i dag skal gå 6-7 uger, før kunden får svar fra os. Til den tid, har kunden jo glemt, hvad det var, han eller hun klagede over. Fra juni får kunderne mail fra os indenfor 24 timer, over at klagen er modtaget – og en afgørelse inden for 6-7 arbejdsdage,” sagde Stefan Pichler.