Cimber få meter fra kollision med Sterling (opdateret)

Der var kun 10-15 meter imellem de to passagerfly, oplyser Havarikommissionen, der nu offentliggør detaljer om en hændelse om aftenen mandag den 11. september.

Hændelsen er så alvorlig, at den betegnes som værende i kategori A, altså en episode hvor der var reel risiko for en kollision, skriver Ritzau.



En Boeing 737 fra Sterling var på vej fra Budapest ind til landing i Kastrup, mens en Canadair-jet fra Cimber Air var på vej ud til startbanen for at flyve til Norrköbing i Sverige.



Der var på det tidspunkt to flyveledere på vagt i kontroltårnet. Og da der ikke var meget trafik, blev den samme bane brugt til både starter og landinger.



Da Cimber-flyet nåede til indkørslen til startbanen, så den ene flyveleder ud af vinduet og vurderede, at den landende Sterling-maskine lå tre sømil ude. Havde han brugt sin radarskærm, havde han kunnet se, at flyet kun var to sømil væk fra landing.



Maskinen fra Cimber fortsatte efter flyvelederens anvisninger med at køre ud på banen, og først på det tidspunkt blev de to i kontroltårnet opmærksomme på, at en katastrofe var under opsejling.



“Ah, hold short of the runway please,” sagde flyvelederen i mikrofonen, fremgår det af rapporten fra kommissionen.

På det tidspunkt var der kun en halv sømil ud til det landende fly fra Sterling.



Men piloterne om bord i maskinen fra Cimber havde travlt med at gennemføre de sidste kontroller i cockpittet inden starten, og meldingen “Hold short” er en generel melding og ikke et direkte opkald til Cimberflyet, som i stedet satte mere kraft på motorerne for at komme hurtigere på plads.



Sterlingpiloterne havde ikke fået landingstilladelse, men opdagede med få hundrede meter tilbage faren. De valgte at fortsætte, men forsøgte at holde flyet svævende så højt, at det kunne flyve hen over Canadairmaskinen.



Da piloterne i Cimber-flyet på jorden endelig så, at de havde kørt sin maskine ud på startbanen lige foran et landende fly, valgte de at bremse hårdt op.

På det tidspunkt var der i mørket kun 10-15 meter mellem de to maskiner.



Havarikommissionen har ikke afsluttet sit arbejde endnu. Fredag skal en af piloterne fra Cimber således til afhøring. Der kan gå flere måneder, før sagen er fuldt klarlagt.



Hændelsen har allerede haft konsekvenser i kontroltårnet. Kurt Andreasen fra Flyvesikringstjenesten fortæller, at der er sat en flyveleder ekstra på vagt. Systemet med to baner bruges i længere tid, og hvis der kun er en bane i brug er det slut med anflyvninger, som den Sterling fik lov til.

Skrevet af