Af Søren Eriksen, adm. direktør DSB.
Cimber Sterlings direktør Jørgen Nielsen foreslår ifølge Nordjyske Stiftstidende, at der bør investeres massivt i fly i stedet for i højhastighedstog, men hans udsagn er i strid med virkeligheden.
Allerede i dag kører vores elektriske tog på strøm fra vind- og vandkraft og dermed CO2-neutralt. Flybranchen har en drøm om at blive CO2-neutral om 30-40 år, men indtil videre er det ønsketænkning. Vi kører fra centrum til centrum og samler kunder op undervejs.
Forestiller Jørgen Nielsen sig en flyrute fra Aalborg til Odense? Nok er fly hurtige, men inden kunderne når så langt, skal de ud til lufthavnen og betale for en P-plads, tjekke ind, igennem sikkerhedskontrol, vente og ud på en lang vandring i lufthavnen.
Fakta er, at et propelfly (ATR 72-500) med en gennemsnitlig belægning på 68 pct. på ruten Aalborg-København udleder 29 kg CO2 pr. passager, mens en passager i lyntog på samme rute med en belægning på 44 procent udleder 18 kg CO2.
Udledning pr. passager er meget afhængig af belægningsprocenten. De 44 procent er et samlet DSB gennemsnit. For lyntog er den reelt noget højere. Og i de 29 kg for fly er der ikke taget højde for transport til og fra lufthavn. Med elektrificering hele vejen til Aalborg bliver togets miljøfordel så stor, at det vil være absurd at sammenligne udslip fra tog og fly.
Når Jørgen Nielsen taler om, at staten skal investere i fly, spekulerer jeg på, om han er citeret korrekt, eller om han virkelig går ind for nationalisering af dansk indenrigsflyvning. Mellem det tidligere Nordjyllands Amt og hovedstaden rejser stort set lige mange med fly og tog, men mellem Århus Amt og hovedstaden er antallet af rejser med tog godt fire gange større end med fly.
Både i Danmark og i resten af Europa viser toget hver dag, hvorfor der skal investeres endnu mere i jernbane. Vi skal ikke vente på en fremtidig opfindelse for at køre CO2-neutralt, og på de mellemlange strækninger er toget allerede en så voldsom konkurrent til fly, at Air France har engageret sig i jernbanedrift.
Tagget med: Air France Cimber Cimber Sterling DSB

STANDBY.DK Nyt om rejser

