Behov for enkelthed og kontrol

American Express har med analysefirmaet ReseGeometri undersøgt rejsevanerne i Skandinaviens små og mellemstore virksomheder efter finanskrisen. Resultatet viser en stigning i antallet af forretningsrejser, men forsigtigheden fra finanskrisen hænger ved.

 

Hos 35% af virksomhederne faldt flyrejseaktiviteten under finanskrisen og hos de fleste ligger antallet af flyrejser stadig på et lavere niveau end før den økonomiske afmatning.

 

Også de virksomheder, som ikke har skåret ned på antallet af flyrejser, har set på, hvordan de kan spare penge på rejserne. De mest almindelige besparelser er at vælge billigere billetter, for eksempel at rejse på

economy og forbedre kontrollen med de samlede rejseaktiviteter. Det kan eksempelvis være at vælge billigere destinationer til møder eller at forkorte længden af forretningsrejserne. Knap en fjerdedel har gennemgået sine aftaler med rejseleverandører.

 

"For de store virksomheder er forretningsrejser ofte en stor budgetpost og derfor har virksomhederne professionaliseret rejsehåndteringen. Undersøgelsen viser, at også små og mellemstore virksomheder nu ser værdien i et godt samarbejde med rejseleverandørerne. De ser en mulighed for at spare penge gennem en forenklet rejsehåndtering", siger Jerker Elming, salgsdirektør hos American Express Commercial Card.

 

Administration af forretningsrejser har vist sig at være det, der tager mest tid. 89 af 108 respondenter anser betalingsadministration, rejsebilag og omkostningskontrol som mindst en af de tre mest tidskrævende ting i forbindelse med rejsehåndteringen. Enkel booking og administration er også de tjenester, som virksomhederne efterspørger mest.

 

"Blandt de adspurgte angiver kun fem procent, at de arbejder som travel manager, i stedet er det direktørens assistent, en administrator eller salgsdirektøren eller den adm. direktør, som har ansvaret for rejsehåndteringen. Derfor har de behov for en enkel og omkostningseffektiv rejseservice".

Skrevet af Flemming Juul