Brok over lufthavnes prispolitik i Paris

charles de gaulle lufthavn paris terminalLUFTHAVNE: Det er sjældent, at ruteselskabernes organisation, IATA, går direkte ud med kritik af priserne i en lufthavn og opfordrer en regering til at til at genoverveje prispolitikken.

Flyselskaberne bliver mere og mere opmærksomme på priserne i de forskellige lufthavne. Senest har IATA følt, at tiden var inde til at kritisere den prispolitik, som den franske regering fører ved at tillade prisstigninger over inflationen helt frem til 2020.

Det gælder Paris Charles de Gaulle og Paris Orly lufthavnene, som får lov til en prisstigning èn procent over inflationen i perioden mellem 2016 og 2020. Efter to år med prisstigninger på to procent over inflationen.

”Nødvendigt, hvis vi skal følge med i konkurrencen blandt Europas store lufthavne. Vi har et nødvendigt investeringsprogram på godt 23 mia. kr. foran os, hvis vi teknisk og udvidelsesmæssigt skal holde trit med konkurrenterne,” siger adm. direktør Augustin Romanet fra ADP (Aeroports de Paris).

Det er IATA`s chef Tony Tyler absolut ikke enige i: ”Det er dybt skuffende, at den franske regering ignorerer muligheden for at gøre flyrejser mere attraktive for business passagerer og turister. Det er også kritisk mod moderne økonomi.

Nu er der kun èn part til at betale nemlig flykunderne. Jeg opfordrer den franske regering til at tænke om igen.”

Til sidst tilføjer han: ”Med en sund udviklingsplan og geninvestering af indtjeningen fra lufthavnenes aktiviteter, bør man nu om dage kunne nedsætte taksterne fra år til år i stedet for det modsatte.”