Sterling på vingerne igen 12. januar 2009









Cimber Air fortalte i en pressemeddelelse her til morgen, at selskabet har overtaget ”væsentlige dele” af aktiverne i konkursboet efter Sterling Airlines.

Cimber Air har overtaget en række slots, Sterlings AOC (Air Operator Certificate) og selve navnet Sterling.

Med i handlen er også det gamle Sterlings kundekartotek, men det er endnu uklart, om den nye ejer har lov til at bruge kundekartoteket efter Persondataloven.



Derimod var der ikke mulighed for at overtage nogen af de tidligere Sterling-ansatte, som alle er blevet fritstillet.

I pressemeddelelsen lover Cimber Air dog, at der på sigt vil være mulighed for at genansætte en række tidligere Sterling-medarbejdere, primært besætningsmedlemmer.



”Jeg har stor respekt for de tidligere Sterling-medarbejdere, som fungerede topprofessionelt indtil sidste arbejdsdag. Den slags kan jeg rigtig godt lide,” siger Jørgen Nielsen til Take Off.



De to første Sterling-fly bliver indsat på de passagertunge afgange morgen og eftermiddag til København fra henholdsvis Aalborg og Karup.

Dermed får Cimber Air så frigjort en stor kapacitet i sin eksisterende flåde af ATR-fly, der kan udnyttes andre steder i selskabet ruteprogram, således at andre frekvenser i rutenettet også forøges.



Det nye Sterling ventes i løbet af nogen tid at få en flåde på 6-8 fly. Der bliver dog ikke nødvendigvis tale om nogen af de ”gamle” Sterling-maskiner af typen Boeing 737. De 24 Boeing-fly, Sterling havde i sin flypark på konkursdagen var alle leaset, og flere af flyene er allerede hentet af leasingselskaberne.

Til gengæld står det klart, at det nye Sterling også vil benytte 737-maskiner, hvilket følger af at AOC’en gælder denne flytype.



Ifølge Jørgen Nielsen vil man i midten af januar kunne fremlægge en færdig forretningsplan for det nye Sterling.



CP

Skrevet af