Opretholder de canadiske myndigheder det nye forbud mod krydstogtanløb resten af i år og frem til udgangen af februar 2022, må krydstogtbranchen kigge langt efter en stor milliardomsætning. Arkivpressefoto fra MSC Cruises.

Canada forbyder krydstogtskibe til 2022

Krydstogtskibe med plads til over 100 passagerer forbydes i canadiske havne til 28. februar næste år. Landets sundhedsmyndigheder fraråder også canadiere, at tage på krydstogter fra andre lande.

For at holde coronakrisen under fortsat skarp kontrol, har de canadiske myndigheder forbudt anløb af krydstogtskibe med plads til over 100 passagerer frem til marts næste år.

Udover at forbyde krydstogtskibe i canadiske havne, anbefaler de canadiske myndigheder indtil videre også, at canadiske statsborgere ikke tager på krydstogter i udlandet.

Canada har meget skrappere retningslinjer i kampen mod coronaen, sammenlignet med sin sydlige nabo, USA.

Branchemediet Seatrade-cruise.com skriver, at det canadiske forbud vil være et hårdt slag mod krydstogtbranchen og vil ramme sejladser omkring Alaska samt ud af New England-staterne i det nordøstlige USA. Fra for eksempel Boston sejles der krydstogter ind i St. Lawrence-floden, der udgør en del af grænsen mellem USA og Canada.

Forbuddet rammer hårdt på grund af en amerikansk lov, PVSA, Passenger Vessel Services Act, der kræver, at skibe under såkaldt bekvemmelighedsflag, skal besøge mindst én udenlandsk havn under et krydstogt, der starter og slutter i USA. Her kommer for eksempel Vancouver eller Victoria i den canadiske provins British Columbia belejligt ind, da skibene kan besøge Canada, mens de sejler et krydstogt fra Seattle til Alaska.

Hovedkontorer i Miami, men skibe er registreret udenfor USA
De tre største krydstogtkoncerner, Carnival, Royal Caribbean og Norwegian Cruise Line, har godt nok alle hovedkvarter i Miami, men de fleste af deres skibe er registreret i blandt andet Bahamas, Panama og Malta.

Krydstogtbranchen repræsenteret brancheforeningen CLIA, Cruise Line International Association, der repræsenterer 95 procent af verdens krydstogtrederier, arbejder nu med USA’s myndigheder om en midlertidig fritagelse fra PVSA-loven. Men en sådan, kan de sejle fra for eksempel Seattle, San Francisco, Los Angeles eller andre havne på USA’s vestkyst til Alaska, uden at skulle stoppe i Canada.

Den canadiske beslutning vil koste krydstogtbranchen milliardtab. Ikke kun for de i forvejen økonomiske trængte rederier, men også i mistede indtægter fra for eksempel hoteller, hvor krydstogtgæster eksempelvis overnatter før og efter krydstogter.

Den canadiske sundhedsminister, Omar Alghabra, sagde ved offentliggørelsen af forbuddet med krydstogtskibe i et år, at bestemmelsen kan omgøres, hvis sundhedssituationen omkring corona forbedres væsentligt. En undtagelse kunne være, at et krydstogt kun medtager passagerer og besætningsmedlemmer, der er færdigvaccineret.

Relaterede artikler:

Krydstogtrederi kræver alle passagerer vaccineret

99 procent færre krydstogtgæster i Østersøregionen

Tysk turistchef: Rejsemønstre først normale i 2023

Her vil danskerne hen når grænserne åbner