Danmark får flere udenlandske turister uden for højsæsonen

TURISME: ”Der ligger et kæmpe potentiale i at markedsføre Danmark endnu mere uden for højsæsonen,” siger VisitDenmarks direktør.

Mens dette års sommer-højsæson målt i turisme var på niveau med sidste år, er der anderledes stor vækst i de såkaldte skuldersæsoner. Det viser de nyeste overnatningstal fra Danmarks Statistik – og dermed fastholdes tendensen fra de senere år.

De udenlandske overnatninger i Danmark i september gik frem med 12,8 procent sammenlignet med sidste år. Og der var vækst fra næsten alle ‘prioriterede markeder,’ Tyskland, USA og Holland med tocifrede vækstrater. Især de hollandske overnatninger er med en stigning på 35 procent siden 2013 gået stærkt frem. Dog gik Italien og Indien tilbage sammenlignet med sidste år.

Tallene bekræfter tendensen fra de seneste år, hvor der har været markant fremgang i månederne uden for den klassiske højsæson, oplyser VisitDenmark.

Siden 2013 har ”skuldermånederne” marts, april, maj og september vist stigning af udenlandske overnatninger ved de danske kyster på 23 procent. Det svarer til en million flere overnatninger.

Knap en tredjedel af alle udenlandske kystovernatninger ligger i de fire skuldermåneder i 2017. Det svarer til 5,5 millioner udenlandske overnatninger. Hertil vil komme yderligere overnatninger i efterårsmånederne oktober og november, der tegner lovende at dømme ud fra bookninger af feriehuse.

Kæmpe potentiale
”Der ligger et kæmpe potentiale i at markedsføre Danmark endnu mere uden for højsæsonen. Væksten i skuldersæsonen er et skridt på vejen mod at skabe flere helårsarbejdspladser i branchen,” siger VisitDenmarks adm. direktør, Jan Olsen.

Fra januar til september i år er de udenlandske overnatninger i Danmark steget 1,8 procent sammenlignet med sidste år.

De udenlandske overnatninger steg i september 12,9 procent i forhold til september 2016, mens væksten fra danskere selv var 4,5 procent.

I alt blev der registreret en samlet fremgang for september på knap 379.000 overnatninger eller 8,8 pct. i forhold til 2016. Udviklingen skyldes i høj grad flere overnatninger fra Tyskland (+17,6%), Norge (+7,7%), USA (+15,2%), Holland (+11,9%) og Sverige (+4,5%).

Ifølge VisitDenmark bruger turister årligt omkring 100 milliarder kroner i Danmark – den samlede effekt af dette forbrug svarer til cirka 118.000 fuldtidsjobs.

Relaterede artikler:

VisitDenmark laver stor turistundersøgelse

VisitDenmark får mere ud af investerede penge

Vagtskifte i VisitDenmark

 

x

Læs Også

Millionprojekt skal finde turismens x factor

I april og maj er der ”auditions” i de fem danske regioner med det nye projekt TourismX, der skal finde de bedste forslag til nytænkning på turismeområdet. 20 millioner kroner skal føre de bedste ideer ud i livet.

Ingen beslutning om kæmpetårn i København

Det foreslåede 280 meter høje H. C. Andersen Adventure Tower med blandt andet et stort hotel kom ikke nærmere, da projektet mandag blev behandlet i Københavns Kommunes teknik- og miljøudvalg.

Nye medlemmer i stort dansk turistsamarbejde

Brancheorganisationen Danske Destinationer har fået 2 nye medlemmer så der nu er 14. Områderne hos foreningens medlemmer har en årlig turismeomsætning på 37 milliarder kroner.

Populært med ferie i Danmark

Nye tal viser, at 80 procent.af danskerne holder ferie i Danmark mindst én gang årligt med mindst én overnatning. Det er populært at spendere feriedagene i det nære.

Ferieparker vil have grønnere profil

Landal GreenParks, der i Danmark har overtaget kæden Dayz Resorts, investerer op mod 25 millioner kroner i grønnere og mere bæredygtige danske ferieparker.

Nye medlemmer hos Danhostel

Sammenslutningen Danhostel, der tæller to ud af tre danske hostels og vandrerhjem, har netop fået tre nye medlemmer.