Debat: Rejsebureauagent skuffet over finsk bureaukrati

Af Bettina Rehné
 
Jeg vil hermed dele mine oplevelser med takeoff.dks læsere om min hjemtur fra New York i september 2010:
 
Grundet en forsinkelse af et indenrigsfly fra Omaha til New York når min mand og jeg ikke vores oprindelig fly hjem til Danmark og vores rejseforsikring udsteder nye billetter til os med Finnair fra New York via Helsinki til København.
 
Vi bliver lidt forsinket ud af New York, men får at vide af besætningen at vi ikke skal være nervøse, vi skal nok nå vores maskine videre i Helsinki, men da vi kommer ud fra maskinen i Helsinki bliver vi oplyst, at vi ikke kan nå videre maskinen til København – selvom den ikke er fløjet.
 
Vi bliver ombooket og skal sidde i fem timer i Helsinki for man ombooker selvfølgelig kun til eget selskab – og ikke SAS, som gik tre timer efter.    
 
Da vi langt om længe kommer ombord på maskinen mod København, og besætningen har sagt, at alle er ombord, kommer der pludselig to ekstra personer ind, som har været forsinket med et andet fly. Det undrer os meget, i og med at vi blev nægtet ombord stigningen fem timer tidligere…
 
Jeg skriver til Finnair 9. november 2010, hvor jeg beskriver hændelsesforløbet. Finnair svarer, at de ikke mener, at vi skal have erstatning. Fra mit arbejde ved jeg, at passagerer har krav på 250 euro i kompensation ved nægtet ombordstigning…
Reglerne står bl.a. på Forbruger Europas hjemmesiden – her står bl.a. om kompensation ved boarding afvisning:

 

”Kompensation er et standardiseret beløb, du har krav på uanset om du er blevet påført udgifter som følge af aflysningen eller boardingafvisningen er en form for plaster på såret for den ulejlighed, episoden har forvoldt. Kompensationsbeløbet er på mellem
125-600 euro (mellem 950-4.500 kr.).”

”Kompensationen kan dog bortfalde, hvis aflysningen eller
boardingafvisningen skyldes usædvanlige omstæ¦ndigheder, som ikke kunne have været undgået, selv om alle forholdsregler, der med rimelighed kunne træffes, faktisk var blevet truffet. Det er især
pludseligt opståede tekniske problemer med flyet og dårligt vejr, idet sikkerheden vejer tungere end planmæssig afgang.”

 

Men vi blev jo oplyst i flyet fra New York, at vi nok skulle nå vores fly videre. Og at det kan lade sig gøre, det så vi jo selv med tydelighed, da vi sad i næste maskine og der blev lukket to passager mere ind, selvom de havde sagt ”boarding completed.”

 

Afslaget får mig til at skrive til Statens Luftfartsvæsen (i dag Trafikstyrelsen, red) 18. november 2010 og de beder mig om, at udfylde EU-klageformularen og sende den til dem. Jeg modtager mail fra SLV 25. november, hvor de skriver:
 
”Trafikstyrelsen kan imidlertid efter ovennævnte forordning kun behandle en klage, hvis der er tale om en flyvning, som er udgået fra Danmark, eller hvis der er tale om en flyvning med et EU-luftfartsselskab til Danmark fra et land, som ikke er medlem af EU. Da din klage vedrører en flyvning fra Helsinki, kan vi således ikke behandle klagen.”
 
Jeg kontakter så det finske luftfartsvæsen og modtager
2. december 2010 følgende:
 
“Complaints are handled in the order in which they are received. In the case of complaints related to travel and flights, the Board typically issues its decision eight to twelve months after the initial complaint has been received. The decision will be sent to both parties by post.”
 
Så med en ventetid på mellem 8 og 12 måneder er der lange udsigter, men jeg venter tålmodigt. Den 24. februar 2011 modtager jeg følgende fra det finske luftfartsvæsen:
 
”According to Finnair (see attachment), your trip was paid for by Trygvesta AS. Because of this, it appears that you do not qualify as a consumer under the Finnish Consumer Protection Act in this case. The Consumer Disputes Board is therefore unable to investigate your complaint further. However, the Board can forward complaints based on EU passenger rights legislation (Regulation 261/2004) to the Finnish Transport Safety Agency when the passenger is not a consumer.
 
 In your complaint, you have stated that you were denied boarding. It looks like you would not be entitled to compensation in this case, as the situation was apparently caused by the delay of the previous flight. Thus, it seems unnecessary to forward your complaint to the Transport Safety Agency. If you disagree, could you please inform us no later than 20 March 2011. Otherwise, the Board will consider your case closed.”
 
Så ifølge Finnair er man ikke berettiget til at få erstatning fordi, vi ikke selv har betalt flybilletten?
 
Jeg kontakter Trafikstyrelsen (hvorunder Statens Luftfartsvæsen nu sorterer, red) og beder dem om et syn på dette, jeg modtager følgende svar:
 
”I henhold til forordning (EF) nr. 261/2004 er det passageren, der skal have en eventuel kompensation, idet det er passageren, der har haft ulempen.”
 
Dette svar sender jeg samme dag til det finske luftfartsvæsen og afventer igen.
Den 16 marts får jeg følgende e-mail :
 
“Please be informed that your complaint has been forwarded to Transport Safety Agency.”
 
Så nu kan det finske luftfartsvæsen ikke tage stilling til sagen mere, men videresender den til en anden afdeling.
 
Jeg beder om at få at vide, hvor lang tid, jeg så skal vente og får at vide at det vil tage ”nogle få uger.”
 
Den 3. maj 2011 sender jeg en rykker og får følgende svar dagen efter:
 
“We (Finnish Transport Safety Agency) have sent an inquiry to the air carrier (Finnair) concerning your case. We have not yet received their answer, but are expecting it in the near future. We will be sending our answer to you by post presumably later in May.”
 
Den 10. juni 2011 rykker jeg igen og får dette svar:
 
“I am afraid that we are not yet able to give you our answer, but it will be sent to you as soon as possible.”
 
Jeg sender igen en rykker 23. august 2011 og får intet svar…
Jeg sender igen en rykker 19. oktober, hvor jeg spørger, om jeg skal tage fat i Finnairs koncernchef, da det nu er et helt år siden vi var af sted.
 
Den 20. oktober 2011 modtager jeg følgende:
 
“Your case has been transferred to Mr Matti Tupamäki, director / Air Transport, Finnish Transport Safety Agency. He already has all material concerning your case.
I regret to hear that you have not yet received any answer.”
 
Den 31. oktober 2011 får jeg et afslag på min klage på mail samt oplysning om at jeg modtager svaret per brev også, der står, at jeg jo kan prøve en retssag.
 
Jeg kan godt forstå at almindelige mennesker opgiver at få en erstatning, men da jeg er ansat i et rejsebureau, hvor vi dagligt sender mange af sted med bl.a. Finnair, er jeg at princip gået hele linen ud.
 
Jeg mener stadig, at vi skal have en erstatning…

Skrevet af redaktionen