Krydstogtskibet Spirit of Discovery på vej ud af en af de tre enorme samlehaller hos Meyer Werft i nordtyske Papenburg. PR-foto.

Den tyske regering vil redde krydstogts-skibsværft

Krydstogtskibe til rederierne i den vestlige verden bygges navnlig på tre europæiske skibsværfter. Den tyske Meyer Werft-koncern er i økonomiske problemer og får nu hjælp fra den tyske regering.

Chantiers de l’Atlantique i Frankrig, italienske Fincantieri og Meyer Werft i Tyskland (og Finland) er de tre primære europæiske skibsværfter, der bygger hovedparten af de store oceangående krydstogtskibe. Kunderne er nærmest alle de store krydstogtrederier, herunder de tre største Carnival, Royal Caribbean og Norwegian.

Men den tyske Meyer Werft-koncern er, i kølvandet på pandemien, kommet i økonomiske problemer og har blandt andet udfordringer med sit cash flow. Der mangler cirka 20 milliarder kroner i kassen, skriver Euronews, der citerer en række tyske medier.

Derfor træder den tyske stat nu ind med hjælp, sagde den tyske forbundskansler, Olaf Scholz, da han forleden besøgte Meyer Werft’s hovedskibsværft i nordtyske Papenburg (Meyer har også skibsværfter i Rostock samt i finske Turku, sidstnævnt har for eksempel bygget verdens største krydstogtskib, Icon of the Seas, der kom i passagertrafik i år)

”Men vi har en klar forventning om, at andre (private) interessenter også bidrager,” sagde kansleren. Ifølge tyske medier kan likviditetsproblemerne hos Meyer Werft blandt andet afhjælpes ved at den tyske stat i en midlertidig periode indskyder offentlige midler for et milliardbeløb mod til gengæld, igen midlertidigt, at blive medejer af skibsværftskoncernen.

Fyldte ordrebøger og beskæftigelse til 20.000
Alene i Papenburg beskæftiger det over 200 år gamle skibsværft mere end 3.300 medarbejdere – i hele Tyskland beskæftiger underleverandører til Meyer Werft cirka 17.000 ansatte.

Meyer Werft mangler ikke bestillinger på nybygninger, herunder til krydstogtbranchen, der er ordre på nye skibe omkring 10 år frem i tiden (alene tidligere i denne måned kom bestilling på yderligere fire skibe til Disney Cruise Line)

Meyers økonomiske problemer skyldes den nuværende finansieringsform af skibe. Det er normal praksis, at skibsejerne, for eksempel krydstogtrederier, først betaler omkring 80 procent af skibets pris når det leveres. Det betyder, at skibsværftet i de mellemliggende år fra nybyggeriet påbegyndes til skibet leveres, må finansiere omkostninger, skriver Euronews.

Og mens der ikke blev bygget mange nye skibe under pandemien, så væltede det ind med bestillinger efter pandemien, hvilket satte pres på i dette tilfælde Meyer Werfts likvider.

Et nyt, stort krydstogtskib koster hurtigt omkring én milliard dollars; Icon of the Seas, verdens største krydstogtskib, kostede to milliarder dollars.

 

Relaterede artikler:

Forsker: Krydstogtskibet bliver selve oplevelsen, ikke krydstogtet

Her er prototypen til verdens største krydstogtskib

Krydstogtskibsværft vil bruge robotter