Elleve procent friløb for SAS

privatairLUFTFART: Når SAS kan udlicitere en langrute fra Stavanger til Houston uden, at hverken selskabets piloter eller kabinepersonale er med, skyldes det en ny aftale fra kriseforhandlingerne.

Før efteråret 2012 ville det have været utænkeligt, at SAS kunne udlicitere en oversøisk rute til PrivatAir fra en norsk lufthavn til USA uden, at hverken piloter eller kabinepersonale er spurgt eller har fået job.

Det var accepteret, at man på turboprop (med Cimber Air dengang, i dag mest med JetTime) kunne gennemføre flyvninger med fremmed personale. Det blev også udvidet til en del aftale med Cimber om CRJ-flyene, men hertil og ikke længere.

I de alvorlige forhandlinger i november 2012, som gjaldt SAS overlevelse, kom man et skridt fremad. Her accepterede personalet, at SAS må udlicitere op til 11 procent af driften til fremmede selskaber i stil med det, der nu sker med PrivatAir.

”Vi synes det er en god aftale. Flyvningen klares med et godt selskab, der har et fint business produkt, som passer ind til behovet. Vi kan da godt finde på mere af den slags, men vi holder os naturligvis til aftalen. Lige på stående fod kan jeg ikke sige, hvor mange procent ruten til Houston kommer til at udfylde,” siger vicepræsident og koncerndirektør Flemming Jensen til standby.dk.

”Hvorfor blev det ikke København?”

”Fordi vi planlægger efter, hvor behovet er størst, og hvor vi bedst kan udnytte en rute. Og det blev altså Norge denne gang.”