Hvert af de fire flyselskaber, der er med i kredsen omkring Etihad Airways efter det mellemøstlige selskab har købt aktier i dem, har haft fremgang. De fire selskaber er airberlin, Air Seychelles, Virgin Australia og Aer Lingus.
Flyselskabernes individuelle og kollektive fremgang ses af Etihad i sammenhæng med forøget indbyrdes code share trafik, succesfuldt fælles salg og markedsføring, samt flere synergier i bl.a. omkostninger.
James Hogan, Etihad Airways president, understreger, at hver af de tilknyttede flyselskaber i 2012 har opnået overskud trods et problematisk marked.
Etihad Airways havde et resultat før renter og skat på 170 millioner dollar og et nettoresultat på 42 millioner i selskabets niende leveår.
airberlin, hvor Etihad ejer 29,21% af aktierne, hafde et driftsoverskud på 70,2 millioner Euro og et nettooverskud på 7 millioner Euro – det første overskud siden 2007.
Air Seychelles, hvor Etihad ejer 40%, havde i 2012 et nettooverskud på 1 million dollar – ligeledes det første overskud siden 2007.
Etihad har 9% af aktierne i Virgin Australia, havde et overskud pr. 31. december på 23 millioner australske dollar – selskabets regnskabsår er forskudt med seks måneder.
Aer Lingus, hvor Etihad blot har 2,987% aktier, havde et driftsoverskud på 69,1 millioner Euro og et nettooverskud på 40,6 millioner Euro.
Etihads code share alliancer verden over har tilført selskabet 1,2 millioner flere passagerer. Samtidig har
airberlin, Virgin Australia og Air Seychelles startet nye ruter til Abu Dhabi fra deres respektive hovedhubs.
Ifølge James Hogan har medejerskabet gjort det muligt at etablere et samarbejde, der er mere indgående end de samarbejder, der kendes fra de forskellige alliancer. Og det har givet fordele på begge sider af lighedstegnet – omsætninger og omkostninger.