Der er ingen planer om at sælge de 24 procent i Indiens næststørste flyselskab, siger Etihad Airways, der sidste år trak sig ud af ejerskabet af både airberlin og Alitalia.
Der er forlydender om, at Etihad Airways fra Abu Dhabi vil sælge sine 24 procent af Jet Airways, Indiens næststørste flyselskab efter Star Alliance-medlemmet Air India. Den tidligere koncernchef i Etihad købte gennem årene aktieposter i flere flyselskaber verden over. Rygtet om Etihads muligvis forestående salg i Jet Airways kommer fra sædvanligvis velunderrettede australske CAPA, Center for Aviation; salget skulle ske i dette års tredje kvartal, skrev CAPA forleden. Men det forlydende afviser Etihad.
”Hvad CAPA hævder, er et falsum. Jet Airways er en værdifuld partner for Etihad Airways og vi har ingen planer om at afvikle vores engagement,” oplyser Etihad i erklæring til et indisk nyhedsbureau. Selv siger Jet Airways at det ikke kommenterer på spekulationer.
Det er ikke første gang, at rygter om at Etihad vil skille sig af med sin aktiepost i Jet Airways opstår. Det skete senest i november sidste år i forbindelse med indgåelsen af en partnerskabsaftale mellem Air India og Air France-KLM. Etihad Airways købte i 2013 samlet 24 procent af aktierne i Jet Airways for knap to milliarder kroner.
Investeringer i flere flyselskaber
Udover Jet Airways har Etihad Airways via sin Equity Alliance tidligere købt 29 procent af aktierne i airberlin og 49 procent i Alitalia; begge investeringer trak Etihad sig ud af sidste år med blandt andet det resultat, at airberlin i oktober sidste år indstillede driften. Etihad har blandt andet også 49 procent af aktierne i Air Serbia, en investering der for nylig også blev rygtet til at stå foran afvikling. Herudover har Etihad Airways i dag 40 procent af aktierne i Air Seychelles og 24 procent i Virgin Australia.
I hvert fald er det klart, at Etihad Airways er begyndt at forlade sin politik om at være medejer af flyselskaber verden over. Ændringen er kommet efter Etihad sidste år sagde farvel til sin koncernchef, James Hogan, der stod bag strategien om medejerskab af udenlandske flyselskaber. En medvirkende årsag til at Etihad skilte sig af med James Hogan var, at Etihad i 2016 fik et underskud på over ti milliarder kroner.
Relaterede artikler:
Air Serbia kan miste storaktionær
Etihad fortsætter udsalg af flyselskaber
airberlin fløj fire millioner passagerer til Københavns Lufthavn