Airbnb får igen myndighedskritik, denne gang fra EU’s Konkurrencekommissær. Illustration: Airbnb.

EU stiller nye krav til Airbnb

EU-Kommissionen har givet Airbnb til udgangen af august til at svare på nye forbrugerklager over vildledende forretningsmetoder. Horesta tilfreds med skærpet EU-holdning.

Airbnb viser ikke ærligt totalprisen på en udlejning af en konkret bolig fra starten – først til sidst dukker de sidste prisudgifter op som diverse servicetillæg for blandt andet rengøring.

Sådan lyder noget af kritikken fra EU Konkurrencekommissær, Vera Jourova, der sammen med de europæiske forbrugermyndigheder, CPC, er utilfreds med at den amerikanske udlejningsgigant af private boliger har et bookingsystem der kan opfattes som vildledende overfor forbrugerne.
Hun ønsker at Airbnb ændrer prisvisningen på sin hjemmeside – herunder tydeligt fra starten at inkludere obligatoriske ekstraudgifter som eftersyn af lejemålet efter kunden har forladt det samt prisen for rengøring. Kommissæren er heller ikke tilfreds med, at Airbnb tilsyneladende ikke tager noget ansvar hvis det bestilte og betalte ophold af forskellige grunde bliver aflyst af udlejeren.

”Forbrugerne har brug for tydeligt at se og forstå, hvad de skal betale af ekstra ydelser oven i selve lejen af boligen. Hvis det ikke på forhånd tydeligt er muligt at angive den totale pris, skal Airbnb i hvert fald klart gøre forbrugeren opmærksom på, at der formentlig vil komme ekstra udgifter og hvad disse cirka vil være,” siger Vera Jourova ifølge en pressemeddelelse fra EU og de europæiske forbrugermyndigheder, CPC.

”Jeg forventer at Airbnb snarest vil følge op på vores indsigelser så de overholder lovgivningen i EU og fremover præsentere dets kunder for de korrekte oplysninger,” siger kommissæren. Hun kritiserer Airbnb for ikke tydeligt at lade det fremgå, om boligen udlejes af en privat eller en såkaldt professionel vært, der har beboelse til udlejning gennem for eksempel Airbnb som del af en privat forretning.

Ifølge egne oplysninger udbyder Airbnb på verdensplan cirka 4,5 millioner udlejningsboliger i omkring 81.000 byer.

Som reaktion på EU’s skærpede holdning til Airbnb, siger politisk direktør i Horesta, Kirsten Munch:

“Det er glædeligt – også for forbrugerne – at der kommer klarhed over priserne. Men vi mangler, at Airbnb tager ansvar for, at den udlejning, de formidler også er godkendt som lovlig overnatningsform. Det er glædeligt, at kommissionen tager fat i det, så det kan blive tydeligt over for forbrugeren, hvad det koster, og vi dermed får en mere fair konkurrencesituation. Det er klart, at det her gavner gæstens oplevelse og konkurrencesituationen mellem de forskellige overnatningsformer.”

Airbnb klar til dialog
I en kommentar til den seneste kritik fra EU meddeler Airbnb at udlejningsgiganten er klar til at drøfte alle indvendinger, EU måtte have.

”Vi tager al kritik alvorligt, og vil være så åbne og gennemsigtige som muligt. Vi gør vores gæster opmærksom på alle afgifter, herunder rengøring, vask af sengetøj, lokale skatter og så videre, inden vi oplyser lejemålets endelige pris,” hedder fra Airbnb.

Airbnb startede for ti år siden i San Francisco, hvor to værelseskammerater pustede luft i tre luftmadrasser i deres lejlighed i San Francisco – til udlejning for besøgende, der ikke havde råd til hotel. Airbnb er endnu ikke børsnoteret, men skønnes at have en markedsværdi på cirka 200 milliarder kroner.

Relaterede artikler:

Bookingmaskiner kritiseres af myndigheder

Politisk forlig om Airbnb i Danmark

Airbnb i samarbejde med Wonderful Copenhagen

Airbnb øger sit fokus

x

Læs Også

7’eren: ”Robotter kan aldrig erstatte den menneskelige kontakt”

7’eren med Katia Østergaard, administrerende direktør i Horesta, og spørgsmål om byggeplaner for hoteller i København, aircondition i varmen og om lav løn er årsag til mangel på arbejdskraft,

Københavns nye hoteller giver tusindvis af nye jobs

Der er 8.500 nye hotelværelser på vej i København. ”Vi frygter udfordringer, hvis hotellernes belægningsprocent ikke stiger - samt mangel på arbejdskraft,” siger Dansk Erhverv, der spår om 8.000 nye arbejdspladser.

Lav vækst på danske hoteller bekymrer Horesta

I årets første halvår steg væksten i hotelovernatninger i hele Danmark kun 1,4 procent – alene i København åbner frem mod 2021 cirka 8.500 nye hotelværelser.

Hotel-concierger runder 100 medlemmer

Foreningen De Gyldne Nøgler for concierger på foreløbig 45 danske hoteller har nu over 100 medlemmer – for første gang også to i Jylland, endda fra samme hotel.

Hotelkæde klar med ny salgsdirektør

Karina Lauritzen er ny salgsdirektør i Danmark for norske Nordic Choice Hotels, der er på vej med luksushotel i det centrale København og stort hotel ved Københavns Lufthavn.

Hotelkæde har aircondition i alle nye hoteller

Der er ingen officielle tal om, hvor mange af Københavns cirka 21.000 hotelværelser der har aircondition. Men hovedstadens største hotelkæde har det på alle sine nyeste hoteller – også de 2-stjernede.