Hotelreception. (Foto: Henrik Baumgarten)

Europæiske hoteller løfter sløret for prioriteter i 2024

I en ny undersøgelse sætter en række hotelejere fra Europa ord på nogle af de indsatsområder, som der skal arbejdes med næste år, samt hvilken type gæster hotellerne er på udkig efter.

Nok har Booking.com så vidt vides ikke en krystalkugle, men på baggrund af en ny undersøgelse har bookinggiganten forsøgt at sætte fingeren på nogle af de tendenser, som man mener vil karakterisere det europæiske hotelmarked i året, der kommer.

Samtidig har man adspurgt en række europæiske hotelejere om, hvordan de synes, at højsæsonen er forløbet. Herfra lyder det, at den vurderes til at have været en succes, og der hersker tiltro til, at den økonomiske situation i branchen vil udvikle sig positivt i løbet af det kommende halve år.

Ønsker at nedbringe driftsomkostninger
Undersøgelsen peger på, at der er forskel på interessen for bæredygtighed blandt hotellerne. Det er særligt i Østrig og Tyskland, at en øget grad af bæredygtighed beskrives som værende en prioritet.

75 procent af de østrigske og 53 procent af de tyske hoteller er interesserede i flere bæredygtige produkter og en grønnere drift, mens mindre interesse fra andre lande dog gjorde, at den gennemsnitlige interesse hos hotellerne på tværs af Europa endte på under 50 procent i undersøgelsen.

Generelt set ville de adspurgte hoteller hellere fokusere på initiativer, der kan højne deres energieffektivitet og mindske spild, hvilket tilskrives de stigende priser på energi, som har været en udfordring for mange i løbet af i år.

Både unge og familier er på ønskesedlerne
I flere lande nærer hotellerne et ønske om at tiltrække relativt unge kunder, da man i Grækenland, Østrig og Frankrig bevidst søger at gøre sig attraktive for gæster fra ’Generation Z’. Begrebet benyttes til at betegne de mennesker, som er født mellem 1996 og indtil starten af 2010’erne.

Respondenter fra de nordiske lande, Italien og Spanien svarer dog, at de er mindre interesserede i dette segment. Tyske hoteller er i særlig grad på udkig efter at øge antallet af indenrigsrejsende, der booker en eller flere overnatninger. Det skriver Euronews Travel.

Samlet set svarer 56 procent af hotellerne i undersøgelsen, at i løbet af det kommende år gerne vil have flere familier i kundekartoteket. Over 60 procent af hotelejerne fra Østrig, de nordiske lande, Italien, Portugal, Grækenland og Frankrig vil arbejde målrettet mod at skabe flere lokale oplevelser for de gæster, der overnatter hos dem.

Grønne muligheder efterspørges
Ifølge undersøgelse er flere gæster begyndt at muligheden for at spise måltid, der er fremstillet af lokale råvarer eller på anden måde er bæredygtige.

To tredjedele af de adspurgte hoteller svarer, at det i dag er vigtigt at have både vegetariske og veganske retter på menukortet, mens 54 procent tilbyder allerede begge muligheder på deres hoteller, ligesom to tredjedele af de adspurgte er interesseret i at få udfaset plastikindpakninger i forbindelse med serveringerne.


Relaterede artikler:

Samme løsning tages i brug på alle Scandics hoteller

Verdens hoteller kan nu vinde Michelin-nøgler

Rapport peger på nye tendenser i rejsebranchen