Receptionen på Scandic Hotel. (Foto: Scandic Hotels Group | PR)

Samme løsning tages i brug på alle Scandics hoteller

Udsigten til stordriftsfordele og en mere effektiv drift er blandt årsagerne til, at Scandic er ved at forberede sig på, at alle kædens hoteller fra næste år skal bruge en fælles it-platform.

Siden sidste efterår har Scandic Hotels Group været i færd med at gøre klar til, at alle kædens 270 hoteller og de centrale administrative funktioner skal benytte den samme it-platform.

Hotelkæden bliver nemlig den første kunde, der tager en it-løsning kaldet OPERA i brug i driften. Det er en platform fra virksomheden Oracle Hospitality, der blandt flere andre forretningsben udvikler software, som benyttes af aktører i hotelbranchen.

OPERA er en såkaldt cloudbaseret platform, hvilket vil sige, at modsat tidligere hvor et givent stykke software var installeret på computerne i eksempelvis reception eller administrationen, er det nu sådan, at programmerne i stedet ligger på en server, og de ansatte tilgår dem via internettet.

Regner med driften bliver effektiviseret
Scandic forventer, at personalet på tværs af kæden i højere grad vil få fælles arbejdsgange, når alle gør brug af de samme programmer. Man håber desuden, at det vil føre til en bedre oplevelse for gæsterne på kædens hoteller.

Det kommer sig af, at Scandic regner med at den kommende løsning vil bidrage til at højne effektiviteten, da man både får bedre styringsredskaber og muligheder for booking og prissætning, når OPERA efter planen tages i brug i løbet af første halvdel af 2024.

Ifølge hotelkæden venter man derudover, at løsningen vil betyde at check-in og -ud vil gå hurtigere og blive mere strømlinet fremover. Det vil frigøre tid hos de ansatte, som de i stedet kan bruge på tiltag, der forbedrer gæsternes ophold på den ene og anden vis.

I tråd med kædens strategi
Jens Mathiesen, der er koncernchef for Scandic Hotels Group, påpeger, at de fordele, der følger med, når alle kædens hoteller benytter en fælles it-løsning, flugter godt med den overordnede kurs, som er blevet lagt for udviklingen.

”Scandics partnerskab med Oracle er i tråd med vores strategi om konstant at forbedre gæsteoplevelsen og skabe en endnu mere effektiv driftsmodel med færre omkostninger.”

”At investere i vores digitale udvikling er en investering i fremtiden, og vi mener, at der er gode muligheder for at udnytte forskellige stordriftsfordele til både at øge vores vækst og lønsomhed.”

Ifølge koncerndirektør Alex Alt fra Oracle Hospitality kan Scandic se frem til flere fordele fremover.

”Når Scandic standardiserer driften ved hjælp af OPERA cloudløsningen, får man mulighed for at kæde alt relevant data sammen med analyser, som kan tilgås øjeblikkeligt af alle afdelinger på alle hoteller. Udover at højne effektiviteten, vil det også bidrage til en forbedret gæsteoplevelse og skabe flere muligheder for øge indtjeningen.”


Relaterede artikler:

34 danske rejsebranchekoncerner på top 1.000-liste

Scandic Hotels vokser igen i Finland

Scandic åbner første hotel med nyt varemærke