Faste ryglæn på British Airways fly

Det britiske flyselskab har valgt at spare på komforten i de fly, der benyttes på kortere distancer. Det sker ved at afskaffe ryglæn, der kan lænes tilbage.

I alle nye fly der er beregnet til kort- og mellemdistancer har British Airways valgt at spare både vægt og penge ved at indføre sæder, som ellers kun har været anvendt i lavprisfly som Ryanair og easyJet.

Afskaffelsen af de hvile- og sovevenlige flysæder har fået en blandt modtagelse, bl.a. fordi de blot er en del af den reducerede service, som British Airways nu har skåret ned på. Det gælder for eksempel betaling for indtjekket bagage og at der heller ikke længere er inkluderet et måltid i billetprisen på de kortere ture.

Skylden for den forringede service hos British Airways bliver placeret på selskabets nye direktør siden 2015, Alex Cruz, som tidligere var chef for Vueling, det lavprisselskab, der sammen med British Airways er med i IAG-koncernen.

Men det er ikke alle, der er kede af de stive ryglæn. Folk med lange ben betragter, ifølge avisen The Telegraph, British Airways nye sæder som en kærkommen forbedring, idet passageren i sædet foran ikke længere kan gøre det til en pine for den medrejsendes knæ ved at læne sig tilbage. British Airways har i øvrigt formindsket afstanden mellem sæderne.

De nye sæder bliver installeret i 35 fly af typen Airbus A320neo og A321neo, der benyttes på kort- og mellemdistancer.

Relaterede artikler:

Lufthansa pumper 700.000 ekstra sæder ud på tysk indenrigs

Mange tætte flysæder kan være livsfarlige

Farlige flysæder skal skiftes ud

x

Læs Også

Lufthavnsterminal runder 30 millioner passagerer

Terminal 2 og dens satellitfinger i Münchens lufthavn bruges primært af Lufthansa og Star Alliance-vennerne.

EU-flypassagerer skal beskyttes bedre

Den fælleseuropæiske rejsebureauforening opfordrer EU til at sikre bedre økonomisk beskyttelse af flypassagerer ved eventuelle konkurser af flyselskaber.

Verden fik 3.524 nye flyruter sidste år

Ryanair var også sidste år den største leverandør af nye ruter, mens USA var landet hvor der blev åbnet flest.

IAGs overtagelse af NIKI er i fare

Flyselskabet NIKI, som indgav konkursbegæring den 13. december og stoppede sine operationer, venter stadig på godkendelse af at bliver overtaget af International Airlines Group, IAG, men nu er der problemer.

Flere restauranter til lufthavnen

Til sommer er Københavns Lufthavn klar med udvidelse af Terminal 2 med 25 nye butikker og restauranter.

Rekordår for London Gatwick

London Gatwick kom ud af 2017 efter sin travleste december nogensinde, da 3,2 millioner passagerer benyttede lufthavnen, hvilket var en stigning på 1,5 procent i forhold til december 2916.