Flyafgiften er et levn fra fortiden

Af Ejvind Olesen

Det er den optimale mangel på opfindsomhed, når miljøforkæmperes fantasi ikke rækker længere end at lægge nye afgifter på flyrejser. Officielt for at hjælpe miljøet, nok så uofficielt for at skaffe flere penge i statskassen.

Under Nyrupregeringen i 1996 var det SF’erne som pressede en afgift ind på alle flyafgange fra Danmark på 75 kr. Altså 150 kr. retur for en indenrigsbillet. Det ramte langt hårdere end nogen havde forestillet sig. Færre fly, dårligere forbindelser, dyrere billetter, og en ørkenvandring i forhold til trafikforbindelserne i luften i dag.

Det er ret oplagt at tro, at Nyrup egentlig helst ville have været fri, men SF’erne fik afgiften på som et sidste udspil i en forhandling. Oven i købet så hovedkulds, at da jeg ringede fra avisen til partihovedkvarteret hed det sig, at det kun var 75 kr. den ene vej. En time senere blev jeg ringet op med meddelesen om, at ”hov, det er begge veje.”

Den blev aflivet igen i 2005 ved hjælp af mange gode kræfter. Nu kommer SF igen og møder voldsom modstand fra lokale socialdemokrater og enkelte af deres egne partimedlemmer i Nordjylland. Statsministerkandidat Helle Thorning smiler venligt på TV- skærmen og ser ud som om hun også helst ville være fri – forståeligt for ikke at kæmpe mod sin egen gruppeformand Bjarne Lausten. Det har hun gjort før.

Nede i Bruxelles sidder miljøkommissær Conny Hedegaard, konservativ, og kæmper mod amerikanere, kinesere og russere for at få indført en tilsvarende EU afgift på alle flyrejser på 10 euro. Altså også ca. 75 kr.
Inden vi ser os om risikere vi, at en returrejse fra København til Aalborg er blevet 300 kr. dyrere fra januar. Til trods for at flyselskaberne har anvist masser af gode måder at tackle CO 2 udslip på.

Bjarne Lausten sagde torsdag aften til TV News: ”Hvorfor ikke lægge afgifterne på de fly som både støjer og sviner mest. Er mindst energivenlige. Det vil vi kæmpe for, når valget er overstået.”

Vel talt af en ærke socialdemokrat. På den måde kommer vi videre og sidder ikke tilbage med en afgift som et levn fra fortiden.

Det er naturligvis heller ikke uproblematisk og vil ramme for eksempel store jetfly på danske indenrigsruter. Jetfly, som er uøkonomiske og næppe når i luften, før de skal ned igen. Vi skal have mindre fly som for eksempel ATR og Q 400, velegnede til korte strækninger og mange afgange. Ja, det ligner et forsvar for Cimber. Det er det ikke. Alle er velkomne.

Blot et forsøg på at komme dansk indenrigsflyvning til hjælp inden det er for sent. Ellers ender vi snart igen med færre afgange, og 1.400 kr. for en returbillet til Karup og 1.800 kr. til Aalborg.

Så kan forbrugerne sende et takkekort til SF’erne på grønt papir.

 

Skrevet af