Flykonkurser giver ekstra travlhed i handlingselskab

Handlingselskabet oplevede to gange mandag i sidste uge, at dets portører, organiseret i fagforeningen 3F, satte sig ned, fordi de mente, at de havde for meget arbejde og var for få til at udføre det. Portørerne ekspederer bl.a. bagage til og fra flyene.

 

Administrativt personale fra Novia måtte under strejkerne, der samlet varede et par timer, prøve at ekspedere bagage til og fra flyene i de flyselskaber, Novia håndterer.

 

”De to korte strejker mandag i sidste uge skyldtes, at vores ca. 300 medarbejdere, der er i 3F, følte, at bemandingen på deres område var blevet for lav. Nu kigger ledelsen i samråd med 3F’s repræsentanter på problemet. Vi har allerede 24 nye portører på vej og får snart yderligere 13 til at aflaste over den travle sommersæson,” siger adm. direktør i Novia, Ole Brinks Andersen, til takeoff.dk

 

Novia ekspederer i snit 110 flyvninger om dagen.

 

Som direkte konsekvens af konkurserne i Cimber og Spanair, har Novia set en voldsom stigning i trafikken hos de flyselskaber, selskabet håndterer. Samtidig øger charterselskaberne antallet af afgange mere end forventet. Det har betydet så kraftig en vækst, at det ikke har været muligt at følge med i bemandingen. På den baggrund nedlagde bagageportørerne arbejdet de to gange sidste mandag, oplyser Novia.

 

Novia tager kraftigt afstand fra arbejdsnedlæggelserne. Adm. direktør i Novia, Ole Brinks Andersen:

 

”Rekruttering, oplæring og sikkerhedsgodkendelse til lufthavnen tager 3-4 uger. Vi arbejder på højtryk for at rekruttere nye medarbejdere. Vi ved, at bemandingen er begrænset, men arbejdsnedlæggelser, der går ud over Novias kunder, er ikke måden at kommunikere på. Den kan skade kunder, virksomhed og medarbejdere.”

 

Som en ekstra dimension er Københavns Lufthavn i gang med en større opgradering af kapaciteten og infrastrukturen i form af f.eks. bagagesystemer. Novia er meget afhængige af disse systemer for at kunne gennemføre en smidig drift.

 

Ole Brinks Andersen: ”Novia kunne godt tænke sig, at Københavns Lufthavn var længere fremme i dette arbejde. Når man så oveni lægger, at flyenes ankomsttider er mere eller mindre stabile, nærmer vi os en logistisk udfordring. Vi skal levere optimal service i partnerskab mellem lufthavn, flyselskaber og Novia som servicevirksomhed og skabe den bedste oplevelse for passagererne. Derfor er arbejdsnedlæggelser ødelæggende for den opgave, vi skal løse. En sund virksomhed kræver glade medarbejdere og glade kunder. Arbejdsnedlæggelser undergraver begge kriterier.”

 

Novia er i tæt og god dialog med fagforeningerne HK og 3F om kortvarige og langsigtede løsninger for den samlede bemandingssituation, så der kan leveres stabil drift, oplyser Novias adm. direktør.

Skrevet af redaktionen