Fly fra Flyr. (Foto: Flyr | PR)

Flyr åbner for salg til rejsebureauer

Fremover vil det norske lavprisflyselskab Flyr også sælge billetter gennem rejsebureauer i Norge på baggrund af en ny aftale. Håbet er blandt andet, at det kan øge andelen af erhvervsrejsende.

I løbet af sommeren har Flyr fejret en mærkedag, da det den 30. juni var et år siden, at det norske flyselskab foretog den første flyvning. Dengang havde selskabet blot to fly at gøre godt med, men siden er flåden vokset, og i dag består den af seks Boeing 737-800’ere og fem 737 MAX 8-fly.

Siden den første afgang har 1,2 millioner kunder fløjet med selskabet, og det tal håber Flyr selvsagt vil stige. Det skal blandt andet ske ved hjælp af virksomhedens seneste tiltag, som betyder, at billetter til flyvningerne også vil blive solgt gennem rejsebureauer.

Flyr oplyser nemlig, at selskabet har indgået en aftale med distributionssystemet Amadeus som betyder, at rejsebureauer i Norge fremover kan sælge og booke billetter til Flyr-flyvninger, ligesom de gør med eksempelvis SAS eller Norwegian.

Glade for ny løsning
Flyselskabet har længe arbejdet på en løsning til at sælge billetter gennem rejsebureauer, og nu er det planen, at den skal videreudvikles i løbet af efteråret sådan, at Flyr-billetter bliver tilgængelige på alle de portaler, som rejsebureauerne benytter sig af.

Ifølge Thomas Ramdahl, som er kommerciel direktør hos Flyr, imødekommer flyselskabet med den nye aftale med Amadeus et ønske, som en del af selskabets kunder har haft.

”Mange har længe ønsket at bestille deres Flyr-billetter via deres rejsebureau. Vi er meget glade for, at vi gennem dette samarbejde med Amadeus nu har fået en distributionsløsning på plads, som gør os i stand til at tilbyde bookinger gennem rejsebureauer i Norge.”

Vil tiltrække flere erhvervsrejsende
Den kommercielle direktør forklarer samtidig, at det er et vigtigt skridt i retning af at få flere markedsandele på hjemmemarkedet samt at selskabet i fremtiden kan få flere erhvervsrejsende med ombord på flyene.

”Det er vigtigt for os at nå ud til endnu flere rejsende. Det gælder ikke mindst på erhvervsmarkedet, og at vi får en større andel af rejsemarkedet i Norge.”

Flyselskabet fortæller desuden, at rejsebureauer, der ønsker at koble sig direkte på Flyrs system, kan gøre det via programmet New Distribution Capability (NDC), som er udviklet af flyselskabernes internationale brancheorganisation IATA. Flyr arbejder desuden også på en webbaseret løsning, som skal give bureauerne adgang til administration, rapporter samt yderligere funktioner, lyder det.

Relaterede artikler: 

Rejsebureauer øger fly-samarbejde via Amadeus

Lufthansa-gruppen øger samarbejdet med Amadeus

Amadeus styrker sin NDC-platform