SAS-personale arbejder i Københavns Lufthavn med at hjælpe passagerer under SAS’ pilotstrejke. Foto: Henrik Baumgarten.

Forbrugerklagenævn støtter SAS efter pilotstrejke

Forårets pilotstrejker hos SAS var ekstraordinære omstændigheder, som SAS ikke skal betale kompensation til passagererne for, lyder kendelse fra det svenske forbrugerklagenævn.

SAS skal ikke betale kompensation til de omkring 370.000 passagerer, der blev ramt af strejken hos SAS-piloterne sidst i april og begyndelsen af maj. I alt blev 4.000 SAS-flyvninger aflyst, hvilket kostede flyselskabet omkring 450 millioner danske kroner.

Men de berørte passagerer har ikke krav på kompensation, lyder en vejledende kendelse, der kom i dag, torsdag, fra det svenske Allmänna reklamationsnämnden. Det svarer til Forbrugerklagenævnet i Danmark.

Allmänna reklamationsnämnden, også kaldet ARN, afviser dermed en ansøgning om kompensation fra tre SAS-rejsende, som har fået afprøvet deres sag i forbindelse med strejken, skriver flere svenske medier.

”Vi bedømmer, at pilotstrejken hos SAS var en ekstraordinær hændelse og at flyselskabet gjorde, hvad der med rimelighed kunne forlanges for at undgå, at flyvningerne skulle aflyses. Dermed er SAS ikke forpligtiget til at udbetale den standardiserede kompensation til de ramte passagerer,” siger Marcus Isgren, formand for Allmänna reklamationsnämnden.

Den standardiserede kompensation er beløbene der udbetales efter EU-forordning 261/2004 om nægtet ombordstigning.

Den konkrete flyvning, som svenske ARN nu har taget stilling til, gælder en SAS-flyvning fra Stockholm til spanske Alicante, hvor det ikke lykkedes SAS at ombooke passagererne til andre flyselskaber.

I stedet købte passagererne selv nye flybilletter med et andet flyselskab – og fik betalt disse flybilletter af SAS. I samme sag afviste SAS, at passagererne også skulle have udbetalt kompensation efter gældende EU-regler, 261/2004, ved forsinkede fly.

Kan få kompensation fra SAS
Afgørelsen fra svenske Allmänna reklamationsnämnden med afvisningen af kompensation er vejledende, men de berørte rejsende behøver ikke give op af den grund.

”Der kan findes særlige tilfælde, hvor SAS ikke har gjort alt, hvad der stod i deres magt, og hvor berørte passagerer derfor kan have krav på kompensation,” siger det svenske klagenævns formand.

SAS vil have sagen prøvet ved EU-domstolen
Freja Annamatz, SAS’ pressechef i Sverige, siger til SVT, Sveriges svar på Danmarks Radio, at SAS er tilfreds med kendelsen fra Allmänna reklamationsnämnden. ”Det er positivt, at de kommer med samme tolkning som os,” siger hun og tilføjer:

”Jag tror, at de rejsende, der blev ramt af strejken og som fik sine erstatninger og omkostninger dækket af SAS, er tilfredse. Vi ser jo haft rekordmange passagerer i både juni og juli, så jeg håber tiltroen til SAS fortsat er stor.”

Men SAS er ikke tilfreds med, at forskellige EU-lande fortolker EU-forordning 261 forskelligt. Dette har stor principiel betydning for både flyselskaber og forbrugere i EU-landene. SAS ønsker derfor, at EU-domstolen afprøver, hvordan forordningen skal fortolkes.

Tidligere på ugen sagde pressechef hos SAS i Danmark, Mariam Skovfoged, til STANDBY.dk:
”SAS mener, at her er tale om en ekstraordinær situation (i forbindelse med pilotstrejken, red), og at sagen er så principiel, at det vil være fint at tage sagen op i EU-domstolen.”

”EU 261 tolkes forskelligt i de forskellige EU-lande og derfor er det vigtigt at få klarlagt, hvad der gælder i sådanne situationer,” sagde Mariam Skovfoged.

Relaterede artikler:

SAS afviser millionkrav efter pilotstrejke

Rejsebureauer venter stadig på SAS

EU-domstol afgør voldtægtssag mod rejsebureau