Franske TGV-højhastighedstog. Wikipedia-foto: Florian Pepellin.

Franske højhastighedstog indfører bagageafgifter

De franske højhastighedstog vil i løbet af denne måned indføre afgifter til passagerer der ikke overholder den mængde bagage, de ifølge billetten må medtage, herunder størrelsen på bagagen.

Afgiften for at overskride de fastsatte bagageregler på de franske TGV-højhastighedstog bliver 50 euro, cirka 350 kroner, skriver Euronews.

De franske TGV-tog (Trains à Grande Vitesse) transporterede sidste år 156 millioner passagerer, herunder på forbindelserne mellem Frankrig og England. De franske jernbaner, SNCF, har i alt 364 TGV-togsæt, hovedparten er dobbeltdækkervogne, hvilket giver hver togsæt plads til over 500 passagerer.

Euronews skriver, at SNCF ikke er første togselskab til at indføre bagageafgifter på sine højhastighedstog. Det samme gjorde italienske Trenitalia tidligere i år.

Men statslige franske SNCF meddelte tidligere i år, at der kom bagagebegrænsninger på TGV InOui-togene og Intercité-togene. Bagagedimensionerne blev sat til maksimalt 70cm x 90cm x 50cm per passager plus et mindre stykke håndbagage, blev det oplyst.

Der er også forskel i den tilladte bagagemængde på TGV-togene, afhængig af billettypen (Budget, Standard eller Standard Premier). På de dyreste billetklasser må den rejsende for eksempel frit medbringe to stykker stor bagage.

Der er generelt ingen vægtbegrænsning, men den rejsende må selv være i stand til at slæbe bagagen ind og ud af toget.

Frankrigs jernbaner moderniseres for milliarder
I øjeblikket er gennemsnitsalderen på sporene, der udgør Frankrigs jernbanenet, henved 30 år, men det skal der laves om på i løbet af de kommende år, hvor en stor milliardinvestering skal benyttes på at opgradere dele af nettet.

De fire forskellige dele af det netop afgjorte udbud skal udføres i løbet af de næste syv år. Det drejer sig både om fornyelser af konventionelle spor samt på højhastighedsstrækninger i hele Frankrig.

Der er planlagt 1.600 større projekter på tværs af Frankrig, hvilket vil medføre fornyelse af 1.064 kilometer skinner.

 

Relaterede artikler:

”Botox-program” til franske højhastighedstog

Vil tredoble højhastighedstogstrækninger i Europa

Overvejer nye Europa-ruter med højhastighedstog