Et højhastighedstog fra Eurostar – arkivpressefoto: Siemens.

Overvejer nye Europa-ruter med højhastighedstog

Eurostar, der primært kører højhastighedstog mellem London og Europa, planlægger at købe flere nye tog – dermed kan man øge kapaciteten på eksisterende ruter og udvide med nye rejsemål.

Mens Eurostar i dag har 51 højhastighedstog til dets ruter mellem London og foreløbig Amsterdam, Bruxelles og Paris, så overvejer koncernen en udvidelse af det rullende materiel med en tredjedel.

Faktisk vil man købe 50 nye højhastighedstog og samtidig med at Eurostar beholder nogle af de nyeste, nuværende togsæt, vil man komme op på 67 togsæt.

Gwendoline Cazenave, Eurostars koncernchef siger til avisen Financial Times, at Eurostar ”helt sikkert” overvejer nye europæiske højhastighedsruter – uden hun dog går i detaljer om, hvilke rejsemål man påtænker at udvide med, skriver Euronews.

”Men en nærmest ny flåde af højhastighedstog, kan vi kigge på at åbne nye europæiske ruter, efterhånden som vi får de nye togsæt. Vi forventer at kunne oplyse mere i slutningen af i år eller starten af næste år,” siger koncernchefen og tilføjer, at der er ”stor efterspørgsel” på Eurostars produkter og at hun gerne så hurtigt som muligt vil have de nye togsæt.

Mange vil konkurrere mellem Europa og London
Getlink, operatøren af tunnelen under Den engelske Kanal som også Eurostar bruger, oplyste tidligere i år, at mindst fem togselskaber er interesseret i at køre højhastighedstog mellem Europa og London. Blandt disse er Virgin Group.

I dag kører der i snit 400 tog i tunnelen under Den engelske Kanal, men den har kapacitet til omkring 1.000 daglige tog, oplyser Getlink. Udover højhastighedstog, kører der blandt andet også fragttog og tog med biler i tunnelen.

Eurolink bruger i London togstationen St Pancras og i Paris banegården Paris Gare du Nord. Begge disse banegårde forventes over de kommende år at blive udvidet, så de kan tage flere højhastighedstog.

Der bliver i øvrigt også hurtig togforbindelse fra København til Hamborg, når Femern-tunnelen åbner i 2029. Mens togturen i dag tager cirka fem timer, kommer den via Femern ned på tre timer – togene kan på strækningen køre op til 200 kilometer i timen.

 

Relaterede artikler:

Deutsche Bahn og fagforening enig om strejkestop

Nyt togselskab vil lave lavprisrute til og fra Danmark

DSB oplever fortsat fremgang i togrejser til udlandet