Gardermoen dobler kapaciteten

Første fase af lufthavnens udbygning ventes at koste over 12 milliarder norske kroner.

Ledelsen i Avinor AS har vedtaget udbygningsprojektet, der vil give forøget terminalkapacitet i Gardermoen med basis i koncessionen fra 22. december 2010.

OSL har siden åbningen i oktober 1998 haft en stærk trafikvækst, og har efter godt 12 års drift en trafik på ca. 19 millioner passagerer. OSL har dermed passeret den trafikmængde, lufthavnen oprindeligt var dimensioneret til, og skal derfor udvides og videreudvikles.

Det projekt, der er givet klarsignal til, omfatter en kapacitetsudvidelse til 28 millioner passagerer pr år. Der er også planlagt en fase to af projektet, som omfatter en videre udvidelse op til 35 millioner passagerer pr år, som vurderes at være den maksimale trafikmængde på de nuværende to landingsbaner. Igangsætning af fase to er afhængig af regeringens godkendelse. Med de gældende prognoser ventes fase to igangsat omkring 2023.

Den nye udvidede terminal skal være driftsklar til sommeren 2017.

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.